جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, دسته‌بندی نشده  »   مشکلی به نام پروانه صلاحیت فنی و استخدام فارغ التحصیلان کشاورزی در فروشگاهها
13 بهمن 1399 , ساعت 12:46

مشکلی به نام پروانه صلاحیت فنی و استخدام فارغ التحصیلان کشاورزی در فروشگاهها

توزیع‌کنندگان و صاحبان فروشگاه مواد اولیه کشاورزی و باغبانی از سال ۹۲ مجبورند برای اخذ پروانه صلاحیت فنی یا تحصیلات مهندسی کشاورزی داشته باشند و یا از فارغ التحصیلان دانشگاهی یک مهندس کشاورزی استخدام کنند اما این کار به گفته رییس اتحادیه فروشندگان مواد اولیه کشاورزی توجیه اقتصادی ندارد.

به نقل از گسترش نیوز محمد تقی نجم آبادی رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد اولیه کشاورزی می گوید: هنوز در ارتباط با این موضوع، با سازمان حفظ نباتات و نظام مهندسی درگیری داریم. مشکلی به این کوچکی همچنان حل نمی‌شود. این در حالی است که راهکار ارائه کرده‌ایم. اتحادیه پیشنهاد کرده که بخشی از هزینه‌های مرتبط را تقبل ‌کند.

نجم آبادی اضافه می کند: قبل از سال ۹۲ فروشگاه‌دارانی که بیش از ۱۰ سال سابقه کار داشتند بعد از شرکت و موفقیت در آزمون، پروانه صلاحیت فنی دریافت می‌کردند ولی به این رویه پایان داده‌اند. صاحب فروشگاه باید یک مهندس کشاورزی را استخدام کند اما این کار توجیه اقتصادی ندارد. مشکل به تامین حقوق محدود نمی‌شود. شخص استخدام شده بعضا لیست تمام مشتریان را در اختیار می‌گیرد و به همکاری خود پایان می‌‌دهد. به این ترتیب صاحب فروشگاه بلاتکلیف می‌ماند و مشتریانش را هم از دست می‌دهد. اعضای صنف به شدت از این رویه ناراضی هستند.

وی ادامه می دهد: فروشگاه‌داری که ۴۰ سال تجربه کاری دارد بسیار بیشتر از فارغ‌التحصیلان تازه‌کار، دانش و تجربه اندوخته است. فارغ‌التحصیلان بی‌تجربه در عمل، ابعاد مختلف کار را از باتجربه‌های صنف یاد می‌گیرند. اگر واقعا به فکر مهندسان کشاورزی هستیم باید روش بهتری در پیش گرفته شود. اولا باید ترتیبی اتخاذ شود که برای خود کار کنند و دوما اطمینان حاصل شود که بهره‌وری و راندمان کاری لازم را دارند. یا می‌توان مثل گذشته‌ها، دو یا سه مهندس را به فروشگاه‌دار معرفی کرد تا کارآموزی کنند، به طور مستقیم با سموم و کودها، آفت‌ها، شیوه رایزنی و مشورت‌دهی فروشگاه‌دار با کشاورز و باغدار و … آشنا شوند. حتی پیشنهاد کردیم که اتحادیه، متقاضیان دریافت پروانه را معرفی کند، خود اتحادیه هزینه‌های برگزاری کلاس‌ها را متقبل شود و فقط به ما مدرس داده شود تا در پایان دوره، آزمونی برگزار شود و کسانی که در آزمون موفق شدند پروانه صلاحیت فنی دریافت کنند. به این ترتیب آنهایی که از عهده آزمون برنیایند خود به خود مجبور می‌شوند مهندسی کشاورزی استخدام کنند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on مشکلی به نام پروانه صلاحیت فنی و استخدام فارغ التحصیلان کشاورزی در فروشگاهها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>