پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو  »   65 میلیون موش در تهران زندگی می‌کنند
1 اسفند 1394 , ساعت 13:15

دکتر اسدالله میرکریمی:

۶۵ میلیون موش در تهران زندگی می‌کنند

اسدالله میرکریمی، متخصص حوزه مهندسی کشاورزی ضمن اعلام خبر انتشار کتاب «آفات درختان میوه» تا یک ماه آینده، بر اهمیت تلاش متخصصان بر تقویت بازار نشر محیط زیست تاکید کرد.

دکتر اسدالله میرکریمی، نویسنده و مدرس دانشگاه در حوزه مهندسی کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) درباره انتشار کتاب‌‌هایش اظهار کرد: کتاب «آفات درختان میوه» در ۴۰۰ صفحه و تمام رنگی تا یک ماه دیگر از سوی انتشارات «علم کشاورزی ایران» منتشر می‌‌شود. این کتاب نتیجه هشت سال پژوهش‌ میدانی است.

وی درباره محتوای کتاب «آفات درختان میوه» افزود: درخت میوه از ابتدای رشد پیوسته مورد حمله بسیاری از حشرات و آفت‌ها قرار دارد و علاوه بر این عوامل جوی متعددی مانند تگرگ و سرمازدگی نیز به درختان میوه آسیب‌ می‌رساند. بررسی تاثیر سوء عوامل جوی بر درختان میوه نخستین‌بار است که در کتاب‌های تخصصی این حوزه بررسی می‌شود.

میر‌کریمی ادامه داد: حیوانات مختلف اعم از حشرات و جانوران مختلف مانند پروانه‌ها،‌ سوسک‌‌ها و جانوران مکنده مانند شته‌ها و جانوران جونده مانند ملخ نیز در این کتاب به‌عنوان آفات درختان میوه معرفی و بررسی شده‌اند. راهکار‌های موثر بر مبارزه با این آسیب‌ها و آفات نیز در کتاب «آفات درختان میوه» تشریح شده است. یکی از مهم‌ترین راهکار‌‌ها سم‌پاشی است که البته باید توجه داشت که سم‌پاشی به معنای از بین بردن کامل آفات نیست، بلکه این راهکار باید کنترل‌شده صورت بگیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آسیب‌های آفات به محصولات کشاورزی ایران گفت: حدود نیمی از محصولات کشاورزی ایران به دلیل وجود انواع آفات از بین می‌روند، بنابراین کتاب «آفات درختان میوه» از لحاظ اقتصادی نیز کاربردی است. محتوای کتاب علاوه بر متخصصان علم کشاورزی، برای کشاورزان نیز کاربردی است. یکصد تابلوی نقاشی همراه با عکس‌ها و طرح‌های ابتکاری، همراه با ترسیم دوره‌های زندگی آفات به‌صورت ابداعی در این اثر آمده است.

نویسنده کتاب «اطلس رنگی پروانه‌های مهم ایران» اظهار کرد: از جمله پژوهش‌هایی که در کتاب نیز منعکس‌ شده نتایج تحقیقاتم درباره «کرم گلوگاه انار» است؛ این آفت ۸۰ درصد محصول انار ایران را درگیر کرده است. پژوهش درباره این آفت ۱۴ سال به‌طول انجامید که نتایج آن ابتدا در قالب مقاله در کنفرانس‌‌های بین‌المللی ارائه و سپس در قالب کتاب «آفات درختان میوه» منعکس شده است. نمونه‌های دیگر پژوهش‌ها به حشره «پسیل گلابی» یا «ملخ بادمجان» که به‌صورت سیل بادمجان را نابود می‌کند اختصاص دارد. ملخ بادمجان نیز با خوردن ۵۰۰ کیلوگرم فقط ۶ سانتی‌متر رشد می‌کند.

میرکریمی با اشاره به عوامل موثر بر رونق بازار کتاب‌های حوزه محیط زیست ادامه داد: در تقویت بازار نشر محیط زیست باید متخصصان یعنی افرادی مانند دکتر پرویز کردوانی که بسیار در این راه تلاش کرده‌اند، دست به قلم شوند. به‌عنوان مثال بخشی از کتاب «اطلس رنگی جوندگان ایران» به موضوع موش اختصاص دارد. نزدیک به ۹ سال درباره تاثیرات موش بر محصولات کشاورزی و زندگی شهری پژوهش کردم؛ ۱۰۰ گونه موش در این پژوهش بررسی شده است. پژوهش بر موش‌ها بسیار اهمیت دارد زیرا لندن، نیویورک و تهران درگیر موش‌ها هستند. در حال حاضر ۶۵ میلیون موش در تهران زندگی می‌کنند و در صورتی‌که این آمار به ۸۰ میلیون برسد، شاهد شیوع طاعون و مرگ ۱۴۰ میلیون تهرانی خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا)

مطالب مرتبط

No Thoughts on ۶۵ میلیون موش در تهران زندگی می‌کنند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>