عرضه قارچ فاسد و جعل هولوگرام برندهای معتبر در بورس

چاپ

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: انجمن طی نامه‌ای به وزارت بهداشت و درمان و همچنین شهرداری تهران خواستار ساماندهی بورس غیررسمی قارچ واقع در زیر پل ستارخان شده است.

محمدحسن افشار افزود: بورس غیررسمی قارچ فعال در ستارخان باعث تعیین نامناسب قیمت و تحمیل ضرر و زیان به تولیدکنندگان شده است؛ به این معنا که قارچ درجه دو و سه به قیمت دوهزار و ۲۰۰ تومان در این بورس عرضه می‌شود که قابلیت خوراکی خود را از دست داده است.

 

جعل هولوگرام برندهای معتبر در بورس قارچ

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که هیچ نظارتی در بورس قارچ وجود ندارد، برخی از فعالان بورس اقدام به اسلایس قارچ در ماشین و به شکلی دستی کرده و آن را بسته‌بندی و با جعل هولوگرام و برندهای شرکت‌های معتبر تولیدی عرضه می‌کنند.

افشار ادامه داد: جعل برچسب شرکت‌ها نه‌تنها به ضرر و زیان پرورش‌دهندگان می‌انجامد، بلکه با اعتبار و جایگاه قانونی شرکت‌ها نیز بازی می‌کند.

 

توزیع قارچ بلنچ‌شده فاسد در بورس قارچ

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به تخلفات صورت‌گرفته در این بورس غیررسمی تصریح کرد: همچنین قارچ‌های بلنچ‌شده (نیمه‌پخته) در این مکان که قابلیت مصرف خود را از دست داده‌اند، با قیمت نازلی عرضه می‌شوند که تهدیدکننده سلامت جامعه هستند.

وی یادآور شد: اثر سوءفعالیت بورس غیررسمی قارچ تاکنون صدمه‌های فراوانی به پرورش‌دهندگان قارچ و مصرف‌کنندگان وارد کرده است که این انجمن بدینوسیله از وزارت بهداشت و درمان و همچنین شهرداری تهران برای ساماندهی این محیط یاری می‌خواهد.

 

کشاورزی هواپیمای باری می‌خواهد

افشار تأکید کرد: صادرات قارچ و محصولات کشاورزی برای توسعه نیازمند تجهیز ارگان حمل و نقل هوایی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در صورتی هواپیماها اقدام به انتقال محموله‌های قارچ می‌کنند که تعداد مسافران آنها به اصطلاح فول نشده باشد؛ در غیر این صورت محموله‌های قارچ بارگیری نشده و داخل فرودگاه باقی مانده و فاسد می‌شوند.

افشار همچنین گفت: انجمن طی مکاتباتی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خواستار اختصاص هواپیماهای باری به بخش کشاورزی شده است.

 
دبی، بازار طلایی برای قارچ نیست

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به رایزنی عمانی‌ها برای جایگزینی بندر صحار به جای دبی افزود: بر اساس آمار فائو، میزان واردات قارچ به بندر دبی در سال میلادی گذشته هشت تا ۹ هزار تن قارچ بوده که رقم چندان بالایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: کشور عمان نیز یک شرکت و مزرعه تولید قارچ دارد؛ لذا بازار خلیج فارس و ترانزیت کالا از این بندرگاه، سود اقتصادی چندانی برای ایران ندارد.

 
افزایش ۳۰ درصدی تولید قارچ کشور

افشار ادامه داد: برآوردها حاکی از افزایش ۳۰ درصدی تولید قارچ در سال جاری است.

وی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد حجم تولید قارچ کشور از ۱۲۰ هزار تن سال گذشته به بیش از ۱۵۰ هزار تن در سال جاری برسد و روند افزایش تولید باید با سازماندهی بازار و هموار ساختن خطوط صادراتی مدیریت شود.

افشار یادآور شد: افزایش تولید سال گذشته نیز باعث مشکلاتی در بازار داخلی شد و باید از ظرفیت افزایش تولید و مانورهای صادراتی کمک گرفت.

 

قارچ به ۶۰۰۰ تومان رسید

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی کشور با اشاره به قیمت قارچ تأکید کرد: قیمت قارچ در بازارهای داخلی همزمان با افزایش دما و خارج شدن برخی از تولیدکنندگان که سیستم خشک‌کننده و هواساز نداشتند، افزایش یافت.

وی در پایان اظهار داشت: با از چرخه خارج شدن تولیدکنندگان خرده‌پا، حجم تولید روند نزولی گرفت و قیمت قارچ تا پنج تا شش‌هزار تومان افزایش یافته است./