شناسایی و معرفی ۵ گونه حشره به وسیله پژوهشگران دانشگاه کردستان

چاپ

استاد بیوسیستماتیک حشرات دانشگاه کردستان گفت: پژوهشگران این دانشگاه در همکاری مشترک پژوهشی با دانشگاه تهران، موسسه جانورشناسی ارمنستان و موزه جانورشناسی مسکو موفق به معرفی ۵ گونه و یک زیر گونه جدید حشرات در کردستان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حامد غباری استاد بیوسیستماتیک حشرات دانشگاه کردستان ضمن اعلام کشف گونه‌های حشره جدید در کردستان گفت: این اکتشاف حاصل یک پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و طرح پژوهشی در دانشگاه کردستان بوده که با همکاری اساتیدی از کشور‌های ارمنستان و روسیه انجام شد.

غباری افزود: در ابتدای پژوهش، با توجه به وجود زیستگاه‌های متنوع و غنی در کردستان انتظار آن می‌رفت که تعدادی گونه حشره جدید یافت شوند.

استاد بیوسیستماتیک حشرات دانشگاه کردستان اضافه کرد: اکوسیستم کردستان بسیار منحصر به‌فرد است و در آن شاهد جنگل، انواع مراتع و حتی بیابان هستیم که ظرفیت بالقوه کردستان را در خصوص معرفی گونه‌های جدید حشرات به دنیا به‌عنوان افتخاری برای استان نشان می‌دهد.

وی با اشاره به همکاری گروه گیاه‌پزشکی دانشگاه کردستان و دانشگاه تهران و موسسه جانورشناسی ارمنستان و موزه جانورشناسی مسکو برای شناسایی حشرات، تصریح کرد: طی این پژوهش‌ها ۵ گونه و یک زیرگونه حشره جدید از زیستگاه‌های کردستان به دنیا معرفی خواهد شد.

غباری با بیان اینکه معرفی این ۵ گونه و یک زیر گونه از سوسک‌های چوب‌خوار به دلیل آفت بودن، اهمیت فراوانی در محافل بین‌المللی و حوزه کشاورزی دارد، گفت: تحقیقات این تیم پژوهشی برای معرفی ۳ گونه جدید حشره در آب‌های رودخانه قشلاق سنندج و تعداد دیگری حشره در سایر استان‌های کشور در سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: پژوهش بر روی گونه‌های جدید حشره در رودخانه قشلاق توسط محقق ایرانی ساکن کانادا و گروه گیاه‌پزشکی و شیلات دانشگاه کردستان به صورت مشترک انجام می شود. پژوهش‌های گذشته بر فونستیک حشرات کردستان جسته و گریخته بوده است. برای اولین بار تحقیقات تخصصی و جامع بر روی فونستیک حشرات کردستان از سوی تیم ما و تعدادی از مراجع بین‌المللی در حال انجام است.

غباری افزود: برای اولین بار توسط تیم پژوهشی دانشگاه کردستان، ۱۲ گونه حشره که تاکنون در کشور یافت نشده بودند در کردستان گزارش شد و ۴ مقاله حاصل از انجام این پژوهش‌ها در مجلات علمی کشور و بین‌المللی منتشر شده است.

این استاد دانشگاه کردستان عنوان کرد: نام علمی این ۵ گونه و یک زیر گونه Dorcadion darakiensis، Dorcadion sarvabadensis، Dorcadion eustriolatum، Phytoecia euimperialis، Phytoecia ambrusi و Purpuricenus interscapillatus marivanensis است.

وی با اشاره به اهمیت کشف این گونه‌های جدید حشره، یادآور شد: برای نامگذاری این ۶ گونه به جز یک گونه، از نام مناطق کردستان مثل سروآباد و مریوان استفاده شده که این موضوع و انتشار نتایج پژوهش‌ها موجب جلب توجه محققین از سراسر دنیا به کردستان می‌شود.

.