پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   گامی دیگر به سوی تولید قارچکش های بر مبنای خاموشی ژن
14 اسفند 1399 , ساعت 11:49

گامی دیگر به سوی تولید قارچکش های بر مبنای خاموشی ژن

تحقیقات اخیر گام موثری در جهت تولید و توسعه قارچ کش های غیرشیمیایی و دوستدار محیط زیست برداشته است.

چندین دهه است که دانشمندان به تولید وزیکل های خارج سلولی توسط سلول ها پی برده اند ولی اخیرا نقش مهم این وزیکل ها در ارتباطات سلول ها با میکروارگانیسم های مهاجم شناخته شده است.

خانم هیلینگ جین و تیم تحقیقاتی او در بخش بیماری شناسی گیاهی و میکروبیولوژی دانشگاه ریورساید کالیفرنیا در تحقیقات خود پی برده اند که سلول ها این وزیکول ها را به خدمت می گیرند تا با مولکولهای RNA قارچهای مهاجم را هدف بگیرند و ژن های بیماریزایی قارچ مهاجم را خاموش کنند.

آزمایشگاه خانم جین چندین سال است که بر روی توسعه قارچکش های بر مبنای خاموش ژن کار می کند. در سال ۲۰۱۸ آنها متوجه شدند این وزیکول های خارجی مهمترین سیستم انتقال آر ان ای های کوچک (small RNAs) هستند و مشاهده کردند که در گیاه آزمایشگاهی آرابیدوپسیس این وزیکل ها بر علیه قارچ Botrytis cinerea که عامل کپک و پوسیدگی خاکستری و خسارت اقتصادی زیاد در انواع میوه هاست تولید می شوند.

در ابتدا مکانیسم انتخاب و انتقال این RNA ها و پروتئین های دخیل در انتقال شناخته شده نبود اما در مقاله ای که این گروه اخیرا در مجله Nature Plants چاپ کرده اند چندین پروتئین متصل شونده به RNA در گیاه آرابیدوپسیس که در اتصال به آر ان ای های کوچک خاص و انتقال آنها به داخل وزیکل ها نقش دارند را گزارش کرده اند. این گزارش نشان می دهد این پروتئین ها نقش مهم در بارگیری و تثبیت RNA در این وزیکل ها دارند.
این یافته در بالا بردن کارایی این روش در کنترل بیماری ها نقش مهمی بازی خواهد کرد.

استفاده از وزیکل ها و آر ان ای های کوچک (small RNAs) در جلوگیری از آلودگی قارچی مزایای متعددی نسبت به قارچکش های مرسوم دارد. این روش روشی دوستدار محیط زیست است چرا که در آن از محصولات طبیعی استفاده می شود که در نهایت هم تجزیه شده و از بین می روند و اثر و بقایای سمی در گیاه و خاک بر جای نمی گذارند. همچنین احتمال بروز مقاومت به آنها در قارچ ها کمتر است.

ارتباطات RNA از طریق وزیکل های سلولهای گیاهی الهام بخش دانشمندان در درمان بیماریهای انسان هم است. برای مثال از طریق وارد کردن داروها و مولکولهای RNA ضدسرطان به داخل این وزیکل ها در میوه ها و سبزیجات و با خوردن میوه ها و سبزیحات حاوی آنها بیماری می تواند درمان شود.

مطالب مرتبط

No Thoughts on گامی دیگر به سوی تولید قارچکش های بر مبنای خاموشی ژن

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>