پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کرم برگ‌خوار پاییزه در راه ایران/عربستان نخستین کشور آسیایی قربانی آفت
19 تیر 1399 , ساعت 15:47

کرم برگ‌خوار پاییزه در راه ایران/عربستان نخستین کشور آسیایی قربانی آفت

کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفات قرنطینه‌ای پرخسارت است که خاستگاه اصلی آن در آمریکای جنوبی بوده، اما طی دو سال اخیر شکل طغیانی به خود گرفته و در عرض کمتر از دو سال بیش از 23 کشور افریقایی و برخی از مزارع آلمان را درگیر کرده است و با توجه به سرعت انتشار آن باید منتطر حضور این آفت در ایران باشیم.

کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از آفات قرنطینه‌ای پرخسارت است که خاستگاه اصلی آن در آمریکای جنوبی بوده، اما طی دو سال اخیر شکل طغیانی به خود گرفته و در عرض کمتر از دو سال بیش از ۲۳ کشور افریقایی و برخی از مزارع آلمان را درگیر کرده است و با توجه به سرعت انتشار آن باید منتطر حضور این آفت در ایران باشیم.

به گزارش ایانا، مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور امروز با بیان اینکه این آفت قرنطینه‌ای اهمیت اقتصادی زیادی دارد، گفت: آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه را در مرحله میانی رشد گیاه ۱۵ تا ۷۳ درصد و در مراحل پایانی رشد ۵۵ تا ۱۰۰ درصد به گیاهان خسارت وارد می‌کند، به عبارت دیگر در حالت طغیان می‌تواند تمام مزرعه را به‌طور کامل از بین ببرد.

احمد چراغیان میزبان اصلی این آفت را ذرت عنوان کرد و افزود: علاوه بر ذرت؛ یونجه، لوبیا، نیشکر، چغندرقند، پنبه، سویا و موز نیز از میزبان‌های این آفت محسوب می‌شوند.

به گفته وی، نام کرم برگ‌خوار پاییزه را به این دلیل برای این آفت انتخاب کردند که تظاهر آن در مزارع به‌صورت پاییززودرس و ریزش برگ‌ها در مزارع دیده می‌شود.

کرم برگخوار پاییزه

چراغیان درباره چگونگی انتشار این آفت قرنطینه‌ای، بیان کرد: پرواز حشرات بالغ در مزارع یکی از راه‌های انتقال این حشره محسوب می‌شود، اما قاچاق اندام‌های رویشی، نهال و میوه نیز از دیگر عوامل مهم در انتقال آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه به‌شمار می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص این آفت در مراحل ابتدای درگیری مزارع دشوار است، ادامه داد: به‌دلیل شباهت کرم برگ‌خوار پاییزه به سایر آفات معمول، تشخیص آن در مراحل ابتدای توسط کشاورزان دشوار است و تشخیص اولیه تنها به وسیله کارشناسان آموزش دیده امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور در تشریح علائم حضور آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع، عنوان کرد: برگ‌های گیاهان در هنگام هجوم این آفت به شکل مشبک یا تورمانند درمی‌آید و در حالت شدیدتر برگ گیاه میزبان خزان کرده و می‌ریزد، همچنین این آفت میوه، دانه، ساقه، شاخه و گل گیاه را نیز مورد تهاجم قرار داده و آثار خسارت به‌صورت سوراخ‌شدگی و خروج فضولات لارو از گیاه مشهود است.

کرم برگخوار پاییزه

چراغیان در تشریح شکل ظاهری آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه، یادآور شد: آفت بالغ در مجموع یک‌هزار تخم و هر بار ۱۲۰ تا ۲۰۰ تخم سبز تا قهوه‌ای‌رنگ به شکل کروی و پوشیده از موهای خاکستری می‌گذارد، این تخم‌ها که معمولاً در پشت برگ قرار می‌گیرند، تبدیل به لاروهای به همین رنگ شده و در نهایت باتشکیل شفیره به حشره بالدار با قدرت پروازی تبدیل می‌شوند.

وی تأکید کرد: این حشره در حالت شفیره توانایی زمستان‌گذرانی در داخل خاک را دارد و در مناطق گرمسیری چهار تا شش نسل در سال تولید می‌کند.

مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور نخستین کشور آسیایی قربانی این آفت قرنطینه‌ای را کشور عربستان عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به نزدیکی این کشور به آفریقا، به‌نظر می‌رسد عربستان نخستین کشور آسیایی قربانی هجوم این آفت باشد و با توجه به اینکه کرم برگ‌خوار پاییزه توانایی عبور از دریا را ندارد بعد از این کشور کویت، اردون و عراق مورد هجوم قرار بگیرند و سپس از آنجا به ایران وارد شود.

چراغیان با اشاره به آفت قرنطینه‌ای مینوز برگ گوجه‌فرنگی، اظهار کرد: این آفت قرنطینه‌ای نیز همانند کرم برگ‌خوار پاییزه به‌صورت ناگهانی شکل تهاجی به خود گرفت و دو سال پیش از اینکه از اسپانیا به ایران برسد سازمان حفظ نباتات نسبت به امکان حضور آن در کشور هشدار داد و اقداماتی نیز برای مبارزه با آن انجام شد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد باید منتظر حضور این آفت قرنطینه‌ای در آینده نزدیک در کشور بود و تمهدات لازم را هرچه سریع‌تر در نظر گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که این سازمان چه اقداماتی را برای مقابله با این آفت انجام داده است، اضافه کرد: پایش آفت مذکور در دستور کار استان‌ها قرار گرفته است تا در صورت مشاهده موارد مشکوک، سریعاً به این سازمان گزارش شود، همچنین دستورالعمل نحوه شناسایی و ردیابی این آفت در اختیار کارشناسان قرارگرفته است.

چراغیان تمام مناطق کشور را برای حضور آفت قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه مساعد دانست و گفت: در صورتی که کشور مورد هجوم این آفت قرار بگیرد تمام استان‌ها در خطر خواهند بود.

وی در پایان تأکید کرد: با توجه به اینکه میزبانان اصلی کرم برگ‌خوار پاییزه محصولاتی هستند که از نظر اقتصادی برای کشورما اهیمت زیادی دارند در صورت بی‌توجهی باید منتظر خسارات اقتصادی بالا بود.

مطالب مرتبط

در بیش از 213 هزار هکتار از اراضی زیر کشت میزبان های مهم آفت کرم برگخوار پائیزه عملیات ردیابی آفت انجام شده و حضور این آفت در کشور ردیابی نشده است....
No Thoughts on کرم برگ‌خوار پاییزه در راه ایران/عربستان نخستین کشور آسیایی قربانی آفت

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>