پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   گرده افشانان باستانی: کشف فسیل ۴۷ میلیون ساله یک مگس با شکمی پر از گرده
24 اسفند 1399 , ساعت 22:10

گرده افشانان باستانی: کشف فسیل ۴۷ میلیون ساله یک مگس با شکمی پر از گرده

دانشمندان یک فسیل مربوط به یک مگس که ۴۷ میلیون سال پیش می‌زیسته را کشف کرده‌اند که اولین مورد از کشف فسیل یک مگس با معده پر از گرده بعنوان آخرین وعده غذایی اش است.
گرده های پر شده درون شکم این مگس نشان میدهد که در دوره ائوسن زمین شناسی می زیسته است.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این فسیل در معدنی متروکه در حوالی فرانکفورت آلمان کشف شده است. دانشمندان این فسیل مگس را به عنوان گونه‌ای جدید از مگس‌های باستانی موسوم به Hirmoneura messelense می‌شناسند.

محتوای شکم این مگس به طرز چشمگیری به خوبی حفظ شده است و آثار گرده از چندین خانواده گیاهی را نشان می‌دهد.
به اظهار محققان این مگس از گرده حداقل چهار خانواده گیاهی تغذیه کرده است و احتمالاً مسئولیت گرده افشانی دو گیاه را داشته است.

فرجیر گریمسون از بخش تحقیقات گیاه شناسی و تنوع زیستی دانشگاه وین گفت: محتوای غنی از گرده‌ای که در معده این مگس کشف کردیم، نشان می‌دهد که مگس‌ها ۴۷ میلیون سال پیش از گرده‌ها تغذیه می‌کرده‌اند و آن‌ها را انتقال می‌دادند و همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها نقش مهمی در پراکندگی گرده چندین گونه گیاهی داشته‌اند.

وی افزود: مگس‌ها گرده افشان‌های اصلی در اکوسیستم‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری باستان بوده‌اند و حتی ممکن است نسبت به زنبور‌های عسل هم برتری داشته‌اند.

وی گفت: به احتمال زیاد در گذشته های دور مگس ها از پروازهای طولانی مدت بین منابع غذایی خودداری کرده و از گیاهان نزدیک تغذیه می کردند. در این میان موهای روی قفسه سینه حشره وظیفه گرده افشانی را بر عهده داشته است.

وی اضافه کرد: این اولین شواهدی است که نشان می‌دهد این نوع از مگس‌ها از دیرباز تا احتمالا اکنون از گرده تغذیه می‌کنند. همچنین نشان می‌دهد که چگونه فسیل‌ها می‌توانند اطلاعاتی حیاتی در مورد رفتار حشرات و روابط اکولوژیکی آن‌ها با گیاهان برای ما فراهم کنند.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

.

فسیل مگس

مطالب مرتبط

چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
پژوهشگران دانشگاه لوند سوئد دریافتند که استفاده از آفت‌کش کلوتیانیدین سرعت حرکت زنبور‌ها را کندتر و توانایی آن‌ها را در گرده‌افشانی گل‌های توت‌فرنگی مختل می‌کند که نتیجه آن کوچک تر شدن توت فرنگی ...
بانک اطلاعاتی بال‌غشاییان ایران (نسخۀ 1) (The data bank of the Iranian Hymenoptera, Version 1) راه اندازی شد.  این بانک اطلاعاتی آنچه را از زمان چاپ اولین مقالات حشره شناسی ...
No Thoughts on گرده افشانان باستانی: کشف فسیل ۴۷ میلیون ساله یک مگس با شکمی پر از گرده

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>