پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   حسگری که نیاز زمین ‌زراعی به کود و آفت‌کش را تشخیص می‌دهد
11 بهمن 1394 , ساعت 12:41

توسط محققان دانشگاه کرنل ساخته شد:

حسگری که نیاز زمین ‌زراعی به کود و آفت‌کش را تشخیص می‌دهد

این حسگر قادر به شناسایی مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و کودهای استفاده شده در زمین‌های زراعی است و با این روش می‌توان بدون نمونه‌برداری از وضعیت زمین ‌زراعی و نیاز آن به آفت‌کش یا کود مطلع شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از ایسنا یکی از محققان دانشگاه کرنل با استفاده از نانوذرات طلا موفق به ساخت زیست‌ حسگری شده‌ است که قادر به شناسایی مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و کودهای استفاده شده در زمین‌های زراعی است. با این روش که در آن از یک اسکنر برای پیمایش زمین استفاده می‌شود، می‌توان بدون نمونه‌برداری از وضعیت زمین ‌زراعی و نیاز آن به آفت‌کش یا کود مطلع شد.

آرئون استیکلند از محققان دانشگاه کرنل به دنبال استفاده از فناوری‌ نانو در زمینه ساخت حسگر است. استیکلند موفق به ساخت نانوزیست ‌حسگری شده‌ است که می‌تواند به کشاورزان در مدیریت محصولات کمک کند.

ایده اصلی استیکلند این است که حسگرها را با اسپری آفت‌کش ترکیب کند به طوری که امکان رصد اثرات استفاده از آفت‌کش در مزارع وجود داشته باشد. همچنین با این روش می‌توان میزان کود شیمیایی مورد نیاز برای مزارع را شناسایی کرد.

او از نانوذرات طلا استفاده کرده است ذراتی که ابعاد بسیار کوچکی دارند و در این پروژه با اسپری مخصوص سم‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعد از توزیع آفت‌کش یا کودهای شیمیایی با استفاده از یک اسکنر لیزر دست‌ساز، سیگنال‌های مربوط به این مواد از زمین جمع‌آوری می‌شوند. این که مشخص باشد چه ترکیباتی روی زمین زراعی وجود دارد به کشاورزان این فرصت را می‌دهد تا درباره استفاده مجدد از آفت‌کش یا کودهای شیمیایی تصمیم صحیح بگیرند.

در واقع با این روش می‌توان بدون نیاز به نمونه‌برداری، یک نگاه کلی به تمام زمین زراعی کرد. با این کار مواد شیمیایی وارد شده به زمین شناسایی شده و درصورت نیاز به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

آرئون استیکلند می‌گوید: « زمان زیادی لازم است تا عملکرد این زیست‌حسگر روی زمین‌های کشاورزی مشخص شود و محققان بفهمند که این روش چه اثرات زیست‌محیطی دارد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان ...
No Thoughts on حسگری که نیاز زمین ‌زراعی به کود و آفت‌کش را تشخیص می‌دهد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>