جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   محصولات تراریخته سلامت انسان و محیط زیست را تهدید نمی کند
13 خرداد 1395 , ساعت 15:10

رییس انجمن ایمنی زیستی:

محصولات تراریخته سلامت انسان و محیط زیست را تهدید نمی کند

 رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون در هیچ یک از منابع معتبر علمی دنیا در مورد هیچ یک از غذاهای حاصل از مهندسی ژنتیک حساسیت زایی نشده است،گفت: تا این لحظه تولید و مصرف این محصولات سلامت انسان و محیط زیست را به هیچ عنوان تهدید نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر بهزاد قره‌یاضی در همایش ملی “محصولات تراریخته در خدمت سلامت انسان و محیط زیست” که در کرمانشاه برگزار شد، از رسانه‌هایی که گاه ناآگاهانه و گاه آگاهانه و البته مغرض قلم بدست گرفته و از منتقدان تولید و مصرف محصولات تراریخته شده‌اند، انتقاد کرد و گفت: محصولات تراریخته حاصل مهندسی ژنتیک هستند که با استفاده از فناوری‌های زیستی جدید در راستای بهبود صفات و عملکرد آنها اقدام شده است.

قره‌یاضی سپس با بیان اینکه امروز کشور ما نه فقط با چالش امنیت غذایی بلکه با چالش امنیت روانی مواجه است، گفت: امروز برخی از رسانه‌های مغرض امنیت روانی حاکم بر جامعه را هدف قرار داده‌اند.رسانه‌هایی که روزی خبر از وجود پالم و وایتکس در شیر می‌دهند و روزی دیگر خبر از استفاده از تاج خروس در کالباس و روزی خبر از خطرناک بودن محصولات تراریخته امنیت روانی جامعه را در مصرف مواد غذایی به مخاطره انداخته‌اند و باعث تشویش اذهان عمومی شده‌ و می‌شوند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با تاکید بر اینکه تنها گروه‌های تحقیقاتی معتبر، مقالات نمایه شده درISI ، گزارش‌های علمی دولتی، بیانیه‌های سازمان‌های معتبر جهانی نظیر فائو، WHO و … می توانند در مورد سالم بودن یا نبودن محصولات تراریخته اظهار نظر کنند، گفت: تاکنون در هیچ یک از منابع معتبر علمی در دنیا در مورد هیچ یک از غذاهای حاصل از مهندسی ژنتیک حساسیت زایی نشده است و لذا تا این لحظه تولید و مصرف این محصولات سلامت انسان و محیط زیست را به هیچ عنوان تهدید نمی‌کند.

وی بیان اینکه تحقیقات ۱۰ ساله نهادهای نظارتی حاکی از این است که مصرف محصولات تراریخته هیچ نوع تاثیر سوئی بر سلامت انسان ندارند، غذاهای حاصل از روش مهندسی ژنتیک را غذاهایی امن و سالم برشمرد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران افزود: نتایج حاصل از جمع بندی ۱۷۸۳ مقاله معتبر در خصوص محصولات تراریخته حاکی از این است که تاکنون هیچ مدرک معتبری مبنی بر تخریب سلامت انسان، محیط زیست و… در پی استفاده از محصولات تراریخته گزارش نشده است.

وی در ادامه در پاسخ به این دیدگاه منتقدان تولید محصولات تراریخته که تولید این محصولات را دخالت در کار خدا دانسته و معتقدند که “هرچیزی طبیعی آن خوب است”، تنها به این جمله که آیا به عنوان مثال خداوند نمی‌توانسته ناخن‌ها را طوری بیافریند که نیازی به کوتاه کردن نداشته باشند و آیا کوتاه کردن ناخن‌ها دخالت در کار خدا نیست بسنده کرد.

استاد تمام پژوهشکده بیوتکنولوژِی کشاورزی ایران افزود: بر اساس مستندات موجود در مجموع در سطح کلان در ۲۰ سال گذشته تولید محصولات تراریخته افزایش ۲۲ درصدی میزان تولید محصول، کاهش ۳۷ درصدی میزان استفاده از سموم و افزایش۶۸ درصدی سود را برای کشاورزان به همراه داشته است.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران سپس استفاده از سم و کود را در مقابل محصولات تراریخته قرار داد و گفت: امروز استفاده از سم در تولید محصولات کشاورزی برای ایجاد امنیت غذایی اجتناب ناپذیر است و اگر محصولات تراریخته میتوانند جای مصرف سم و کود را بگیرند باید از آنها استقبال کرد.

بهبود صفات محصولات، قطع مصرف سم و کود در تولید محصول، تولید مواد با ارزش بالا و… از جمله دستاوردهای تولید محصولات تراریخته است که قره‌یاضی به آنها اشاره کرد.

قره‌یاضی در ادامه به مقایسه محصولات تراریخته با حشره‌کش‌های موجود در بازار پرداخت و گفت: وجه تمایز محصولات تراریخته در این است که به عنوان مثال تنها در برابر آفتی که مقاوم شده‌اند اثر داشته و بر دیگر آفات هیچ اثری ندارند این در حالی است که با مصرف مثلا یک نوع از حشره‌کش تمام موجودات زنده تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز ۱۸۰ میلیون هکتار از اراضی جهان به کشت محصولات تراریخته اختصاص داده شده است، بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه تولید محصولات تراریخته در کشور تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on محصولات تراریخته سلامت انسان و محیط زیست را تهدید نمی کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>