جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   مرکبات هرمزگان در معرض تهدید به وسیله بیماری گرینینگ و جاروک
5 خرداد 1395 , ساعت 12:18

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان:

مرکبات هرمزگان در معرض تهدید به وسیله بیماری گرینینگ و جاروک

برخلاف جاروک که تنها باغ های لیموترش را از بین می برد بیماری میوه سبز همه مرکبات را تهدید می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بیماری گرینینگ ریشه کن نشده و حدود دو هزار و ۲۰۰ هکتار از باغهای مرکبات این منطقه را تهدید می کند.

وی افزود: ناقل این بیماری آفت پسیل آسیایی مرکبات است که تاخیر در ردیابی این بیماری و ناقل آن در منطقه، می تواند موجب گسترش ناگهانی بیماری در باغهای مرکبات کشور شود. قرنطینه کردن باغ های آلوده و جلوگیری از پیوند زدن و انتقال نهال این منطقه از راه های کنترل کردن این بیماری است.
مدرس گفت: ۱۵ هزار هکتار از باغ های مرکبات استان به آفت پسیل مرکبات مبتلا شدند و در معرض بیماری میوه سبز قرار دارند. زرد شدن برگها و باقی ماندن میوه در حالت سبز از علایم بیماری میوه سبز است. پارسال چهار اصله درخت مبتلا به گرینینگ در روستای سیاهو نابود و قرنطینه شد.
وی افزود: برای جلوگیری از انتشار این بیماری و ردیابی باکتری سخت کش تحقیقات علمی و آزمایش های مولکولی درحال اجرا است.
به گفته کارشناسان کشاورزی در صورت مهار نشدن این بیماری، خسارت در باغ‌های مرکبات هرمزگان بسیار سنگین و جبران‌ناپذیر خواهد بود.
بیماری گرینینگ یا میوه سبز مرکبات، یک بیماری با عامل باکتری سخت کشت است که باعث ضعف و خشکی درخت و از بین رفتن آن در مدت یکسال می شود.
بیماری جاروک، زوال مرکبات و میوه سبز از جمله بیماری های نابودکننده مرکبات است.
برخلاف جاروک که تنها باغ های لیموترش را از بین می برد بیماری میوه سبز همه مرکبات را تهدید می کند. این بیماری در کشورهای پاکستان، عربستان سعودی، یمن، ژاپن، سریلانکا و موریتانی و به تازگی در آمریکا گزارش شده است.
از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات لیموترش استان، حدود ۶۷ درصد به بیماری جاروک یا جاروی جادوگر مبتلا است. از سال ۸۶ تا ۹۱ طرح مبارزه با جاروک در باغهای لیموترش هرمزگان آغاز شده است. تاکنون راه حل قطعی برای درمان این بیماری یافت نشده است.
سطح زیرکشت مرکبات در هرمزگان ۳۶هزار و ۸۶۱ هکتار است و ۳۷۰ هزار تن در سال انواع مرکبات در این استان تولید می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه گرمسیری گفت: بیماری جاروک لیمو ترش از بیماری ‌های مهم خطرناک است که تنها روش موثر در کنترل این بیماری استفاده از ارقام متحمل است. در ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس از کنترل و ریشه کنی بیماری قرنطینه‌ای جاروک لیموترش در استان خبر داد. جاوید عباسی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۸، تاکنون مورد ...
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان فصل برداشت در سالجاری تولید میوه لیمو ترش با افزایش ۱۲۸ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۶۷۰ هزار تن خواهد ...
با حضور محمد علی باغستانی رییس سازمان حفظ نباتات کشور، احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوب کرمان، سید یعقوب موسوی رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و مسئولان محلی، اولین آمادگاه ملخ جنوب کشور ...
No Thoughts on مرکبات هرمزگان در معرض تهدید به وسیله بیماری گرینینگ و جاروک

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>