مرکبات استان فارس در معرض نابودی به وسیله بیماریها

جاروک لیموترش

چاپ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد صالحی‌ ابرقوئی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی استان فارس در جلسه شورای کشاورزی این استان، هشدار داد: اگر روند کنونی بیماری‌های درختان مرکبات در باغ‌های فارس تداوم پیدا کند، طی ۵ سال آینده، شاهد از بین رفتن بخش قابل توجهی از درختان این بخش خواهیم بود.

وی با بیان اینکه محققان عرصه کشاورزی و باغداری در استان فارس از جایگاه بالای علمی در کشور برخوردار هستند، تصریح کرد: اگر تاکنون بیماری‌های مرکبات باغ‌ها را خشک نکرده به واسطه اقدامات محققان، پژوهشگران، تلاش‌ها و همراهی باغداران و سازمان جهاد کشاورزی بوده است.

صالحی‌ ابرقویی با اشاره به اینکه فارس در تولید مرکبات، استان دوم کشور به لحاظ سطح زیرکشت و میزان تولید محصول محسوب می‌شود، ارزش افزوده ۳ هزار میلیارد تومانی سالانه از محل تولید و عرضه مرکبات در فارس را یادآور شد و تاکید کرد که برای جلوگیری از وارد شدن خسران سنگین، باید هرچه سریعتر در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری‌های زوال‌ دهنده درختان مرکبات، گامی بلند و اساسی برداشت.

مسئول بیماری‌های ویروسی و شبه ویروسی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌ طبیعی استان فارس گفت: بیماری‌های جاروک لیموترش، میوه سبز (گرینینگ) و آفت پسیل به‌ عنوان ناقل این بیماری و عارضه زردی و زوال درختان مرکبات، باغ‌های استان فارس را تهدید می‌کند.

صالحی‌ ابرقویی خاطرنشان کرد: هنوز علت ابتلای درختان به زردی و زوال را به‌طور دقیق نمی‌دانیم و تحقیقات ادامه دارد تنها می‌دانیم که یک عامل بیماری‌زا، ریشه‌های درختان مرکبات در داراب را درگیر کرده و موجب خشکیدگی و مرگ این درختان می‌شود.

وی تولید نهال سالم را اولین و کلیدی‌ترین راه برای جلوگیری از توسعه این بیماری‌ها عنوان و اضافه کرد: علی‌رغم توجه جهاد کشاورزی به تولید نهال استاندارد و سالم به دلیل کمبود اعتبار، تولید نهال با مطلوبیت فاصله زیادی دارد.

این محقق یادآور شد که برخی بیماری‌های یاد شده همراه با آفت‌های ناقل این بیماری‌ها، همراه با هیزم و چوب‌ خشک وارد فارس شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه ایجاد پست‌های قرنطینه در نقاط مختلف استان و جدیت در کنترل ورود و خروج نهال و تمام محصولاتی است که امکان انتقال بیماری را دارد.

صالحی‌ ابرقوئی انجام تحقیقات گسترده برای شناسایی عوامل ایجاد و تشدید بیماری‌ها و همچنین تشخیص علت بروز عارضه زردی و زوال در مرکبات شهرستان داراب، کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های کنترلی در خصوص بیماری‌های مرکبات را ۸.۴ میلیارد تومان اعلام کرد.

این محقق با ارائه تاریخچه‌ای از بیماری‌ جاروک لیموترش و میوه سبز و نشان دادن تصاویری از درختان آلوده و باغ‌های خشک شده در هرمزگان، گفت: بیماری جاروک لیموترش در گذشته بالغ بر ۸۰ درصد از کل باغ‌های مرکبات هرمزگان که زمانی ۲۰ هزارهکتار بود را از بین برده است.

صالحی‌ ابرقویی گفت: این بیماری از سال ۸۶ وارد فارس شده و تاکنون در شهرهای داراب، لارستان، قیر و کارزین و جهرم، گزارش شده است اما علی‌رغم آن که ۹ سال از ورود این بیماری به فارس می‌گذرد تنها ۹۰۰ درخت را قطع کرده‌ایم.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس تاکید کرد: چانچه اقدام عاجلی صورت نگیرد ممکن است توان بیماری بر اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام شده و در حال انجام، فزونی گرفته و منجر به نابودی گسترده درختان مرکبات و بروز پیامدهای فراوان اقتصادی و اجتماعی شود.