استفاده از سگ های ردیاب برای ردیابی بیماری گرینینگ مرکبات

چاپ

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از بلومبرگ، برداشت محصول پرتقال در فلوریدا در سال جاری پیش بینی می شود که به پایین ترین حد خود در ۵۲ سال گذشته برسد. میزان کاهش محصول نسبت به سال ۲۰۰۴ میلادی ۷۱ درصد خواهد بود. علت وارد آمدن این همه خسارت، انتشار بیماری موسوم به گرینینگ یا میوه سبز است. خسارت ناشی از بیماری تا کنون ۷/۸ میلیارد دلار و از بین رفتن ۷۵۰۰ شغل را شامل شده است.

بیماری که با نام هوانگ لونگ بین نیز شناخته می شود بیماری باکتریایی است که باکتری عامل آن به وسیله حشره ای به نام پسیل آسیایی مرکبات انتشار می یابد. تا کنون راه درمان یا کنترل موثری برای بیماری پیدا نشده است و استفاده از آفت کش ها برای کنترل حشره ناقل بیماری نیز به علت بروز مقاومت در حشره نسبت به آفت کش ها روش چندان موثری نبوده است. سرعت تولید مثل و انتشار حشرات ناقل نیز بسیار بالاست و در عمل کنترل یا از بین بردن آنها بسیار دشوار است.

از زمان اولین گزارش بیماری گرینینگ در این ایالت در سال ۲۰۰۵ تا کنون ۷۵ درصد باغات به بیماری آلوده شده اند. در ۱۵  ایالت مقررات قرنطینه بر علیه حشره ناقل برقرار شده است.

گرینینگ-سگ ردیاب2
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده (USDA) در نظر دارد تا واحدهایی از سگ های ردیاب را در ایالت های کالیفرنیا، آریزونا و تگزاس که بیماری گزارش نشده یا کمتر انتشار یافته است را به کار گیرد. تا کنون تعداد ۱۰ قلاده سگ برای این منظور آموزش داده شده اند. هدف از این کار ردیابی و شناسایی به موقع درختان مبتلا به بیماری است.

آزمایشات نشان داده که شامه سگ ها بسیار دقیق تر از روش های مولکولی مبتنی بر نمونه برداری DNA که ممکن است ساعت ها یا روزها طول بکشند و احتمال خطا در آنها وجود دارد، عمل می کند. سگ ها با گیرنده های بویایی قوی خود می توانند مواد شیمیایی که درختان بیمار از خود ساتع می کنند را تشخیص دهند.

دقت تشخیص با آنها ۹۹/۷ درصد و بیشتر از روش های آزمایشگاهی هست و می توانند درختان آلوده را قبل از ظهور علایم تشخیص بدهند. استفاده از این سگ های ردیاب در شناسایی درختان مبتلا که در مراحل اولیه آلودگی هستند حایز اهمیت فراوان است.

 

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/vrjDlZ