پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   کلینیک گیاهپزشکی  »   روش های کنترل مگس میوه مدیترانه ای
4 اردیبهشت 1400 , ساعت 16:52

روش های کنترل مگس میوه مدیترانه ای

عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور توصیه کرد: برای مدیریت مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات، کشاورزان باید میوه های آلوده را در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک انهدام کنند.

مگس میوه مدیترانه ای Ceratitis capitata Wied (Diptera: Tephritidae) یکی از مهم ترین و زیان بارترین آفات انواع درختان میوه در جهان و ایران از جمله در استان مازندران است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور توصیه کرد: برای مدیریت مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات، کشاورزان باید میوه های آلوده را در عمق ۵۰ سانتیمتری خاک انهدام کنند.

به گزارش ایرنا، نجمه ابراهیمی درباره تاریخچه، اهمیت اقتصادی و مناطق انتشار مگس میوه مدیترانه ای افزود: این آفت به بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی شامل انواع درختان میوه هسته دار، دانه ­دار،برخی از گونه ­های جنگلی و زینتی و همچنین انواع سبزی و صیفی خسارت می ­زند ویژگی­هایی چون دامنه میزبانی وسیع، نداشتن دیاپوز اجباری، قدرت زاد و ولد بالا و تولید مثل مداوم در شرایط آب و هوایی مناسب، سازگاری با انواع شرایط محیطی و تحمل بیشتر به سرما در مقایسه با سایر گونه­ های مگس میوه، باعث شده که اینگونه درصدر فهرست آفات قرنطینه ­ای در دنیا قرار گیرد.

ابراهیمی درخصوص نحوه خسارت این آفت اظهارداشت: حشره کامل با تخم­گذاری زیرپوست میوه باعث ایجاد فرورفتگی،تغییر رنگ پوست و کاهش بازارپسندی آن می­ شود.

وی تصریح کرد: خسارت اصلی توسط لاروها وارد می­ شود که از پوست و گوشت میوه تغذیه می ­کنند، در نتیجه میوه زودتر از زمان مقرر تغییر رنگ داده (زودرسی غیرطبیعی) و موجب پوسیدگی و فساد در محل فعالیت لارو روی میوه و نهایتاً ریزش میوه در برخی میزبا­ن ­ها از جمله خرمالو، انجیر و مرکبات می شود.

این متخصص آفات کشاورزی برای مدیریت و کنترل مگس میوه مدیترانه ای رعایت اصول قرنطینه، ضدعفونی میوه پس از برداشت و کنترل زراعی ومکانیکی را توصیه کرد.

وی تصریح کرد: جمع­ آوری مستمر و همگانی میو­ه ­های آلوده در باغ و انهدام کامل آنها (دفن درعمق ۵۰سانتیمتری خاک)، شخم عمیق پس از برداشت میوه باغ­ های آلوده، پوشش میوه (با کاغذکرافت،کاغذروزنامه یا توری پارچه­ ای)، کاشت محصولات با ارزش افزوده زیاد زیرا تاقکهای مجهز به توری، برداشت زود هنگام محصول­ هایی مانند خرمالو، موز، گوجه ­فرنگی، پاپایا و آوکادو، اجتناب از برداشت دیرهنگام محصول و عدم انبار محصول در باغ در مدیریت این بیماری از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: یکی از متداو­ل ­ترین روش ­های مبارزه با مگس­ های میوه در دنیا طعمه ­پاشی است، که برحسب شدت آلودگی، معمولاً به دو روش لکه ­ای (مثلاً طعمه ­پاشی روی تنه درختان یا برخیز ردیف­های کاشت) ونواری (به پهنایی کمتر از اندام هوایی درختان آلوده در بخش­های آفتاب­گیر) انجام می ­شود.

وی اضافه کرد: یکی از فرمولاسیون ­های قدیمی برای طعمه ­پاشی، مخلوط پروتئین هیدرولیزات (۳ لیتر) + حشره ­کش مالاتیون (۲۰۰ سی سی) همراه ۱۰۰ لیترآب است. طعمه پاشی باید در اوایل صبح یا هنگام غروب آفتاب انجام شود.

ابراهیم در طعمه پاشی باید توجه داشت و افزود: در استان­های شمالی که بارندگی باعث شسته شدن طعمه می ­شود، باید طعمه پاشی بعد از هر بارندگی و در حالت عادی بطور هفتگی تا زمان کاهش جمعیت تکرار شود، در مناطق گرمسیری به دلیل گرما و تبخیر طعمه، لازم است طعمه پاشی بسته به شرایط و تشخیص کارشناس در فواصل کوتاه ­تری تکرار شود.

وی اضافه کرد: زمان مناسب برای طعمه پاشی، از شروع روند افزایشی جمعیت ( ۲ تا ۳ مگس در تله در یک روز) با توجه به شرایط میزبان است.لازم است در سطح باغ حتماً یک تله فرمونی نصب شود که به محض کاهش شکار، عملیات طعمه پاشی متوقف شود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور بر استفاده از روش‌های زیر برای کاهش خسارت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات از جمله شکار حشرات نر، شکار انبوه ، برداشت زودهنگام، برداشت زود هنگام میوه جهت فرار از خسارت آفت، نظافت و پاکسازی سطح باغ از میوه­ های آلوده به مگس میوه مدیترانه ­ای، برداشت تمامی میوه ها در پایان فصل، نظارت برنقل و انتقال میوه­ های آلوده به دیگر مناطق، مدیریت در اندازه درختان میوه (به ویژه مرکبات)، رهاسازی نرهای عقیم شده است.

وی اضافه کرد: برای شکار حشرات نر، استفاده از روش جلب حشره نر بوسیله جلب کننده فرمونی تری مدلور (حدود ۵۰ تا ۲۵ تله در هر هکتار)، به منظور کاهش حشرات نر در باغ های آلوده است.

وی افزود: در شکار انبوه نیز استفاده از جلب کننده ­ها و تله ­ها برای جلب و کشتن نر و ماده آفت در سطح وسیع . ترکیبات سراتراپ، بیولور و پروتئین هیدرولیزات مسموم به ترتیب بیشترین کارایی را دارد. در صورت استفاده از سراتراپ، تعداد تله حاوی ماده سراتراپ ۱۰۰ – ۷۰ تله در هکتار با توجه به تراکم جمعیت آفت، تراکم میزبان، نوع تله و شرایط اقلیمی توصیه می­ شود.

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
One Thought on روش های کنترل مگس میوه مدیترانه ای
    محسن رزاقی ((سلام بر حامیان جانداران))
    16 Dec 2023
    2:25pm

    «سلام بر حامیان جانداران»
    سلام و عرض احترام و با آرزوی صلح جهانی ????️☮️

    می دونید؟ اون واقعا زیباست، اون واقعا خارق‌العاده است این موجود و چرخه شگفت انگیز زندگی او، بزار واقعت رو بگم، اصلا انگار من عاشقش شدم. کاش بشر از زاویه زیباتری به او می‌نگریست و در پی راه مسالمت آمیز تری برای زندگی در کنار این مخلوقات خارق‌العاده می‌بود و حرمت زندگی را برای همه درک میکرد نه تنها برای خود، و نه تنها برای برای اینکه زیبا هستند بلکه برای اینکه آنها نیز زنده هستند و زندگی برای آنها نیز شیرین است، و این حیات حق همه است و حرمت دارد. آیا بشری که کره ماه را درنوردید حالا از زندگی مسالمت آمیز در کنار این موجودات عاجز مانده؟؟!! نخیر، بلکه او نخواسته در این مسیر پاک سعی کند، فکر نمیکنید نگاه بشر زیادی مادی هست!؟ پس، چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. باید تغییر کنیم. نام آفت اصلا برازنده چنین مخلوقات زیبایی نیست. زندگی تنها آن چیزی نیست که ما با دید سطحی برای خود می‌بینیم. مقداری تفکر کنیم و زیباتر ببینیم.
    …زندگی بعد درخت است به چشم حشره، زندگی تجربه شبپره در تاریکیست، زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد…
    برید سرچ کنید کاملشو خیلی زیباست،
    روح سهراب سپهری شاد،
    من نیز با او موافقم.

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>