پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قزوین  »   فاجعه حمله ملخ‌ها به منطقه طارم
15 اردیبهشت 1400 , ساعت 16:04

در جلسه فرماندهی بحران استان قزوین مطرح شد

فاجعه حمله ملخ‌ها به منطقه طارم

در جلسه فرماندهی بحران استان قزوین مطرح شد: در استان قزوین عکس‌العمل‌های به موقعی برای مبارزه با ملخ‌ها انجام شده اما در استان‌های همجوار اقدامات لازم و به موقع صورت نگرفته و باعث شده که این بحران تشدید شود.

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان قزوین ظهر امروز(چهارشنبه) با موضوع کنترل و مدیریت حمله ملخ‌ها به منطقه طارم با حضور دستگاه‌های متولی و با ریاست علی فرخزاد، معاون عمرانی استانداری در سالن جلسات مدیریت بحران برگزار شد.

به گزارش صبح قزوین، علی فرخزاد دراین جلسه با اشاره به هجوم ملخ‌ها به جنگل‌های بلوط طارم اظهار کرد: جنگل‌های بلوط طارم از جنگل‌های پرتراکم کشور است که ارزش بالایی دارد.

وی افزود: این جنگل‌ها به لحاظ منابع طبیعی و هم زیستگاه بومی که برای حیات وحش استان است نیز اهمیت بالایی دارد؛ متاسفانه به دلیل شرایط اقلیمی و گرمای زودهنگامی که به وجود آمده است و به دلیل اینکه برودت هوا و برف در سال گذشته نداشتیم نیز شاهد تشدید حمله ملخ‌ها هستیم.

معاون عمرانی استاندار قزوین گفت: از طرفی در استان ما عکس‌العمل‌های به موقعی برای مبارزه با ملخ‌ها انجام شده اما در استان‌های همجوار آن اقدامات لازم و به موقع صورت نگرفته و باعث شده که این بحران تشدید شود.

اختصاص ۱۵۰میلیون تومان اعتبار اضطراری

وی بیان کرد: صعب‌العبور بودن منطقه و عدم دسترسی نیروهای انسانی به منطقه نیز یکی دیگر از دلایل تشدید حمله ملخ‌ها است و از طرفی هم تجهیزات لازم از جمله اخذ مجوز پرواز در منطقه طارم که باید از تهران صادر شود، طولانی شده است.

فرخزاد تصریح کرد: اکنون وضعیت بحرانی در منطقه طارم داریم؛ در جلسه امروز هم مقرر شد که همکاری و هم افزایی لازم بین دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد و نیروهای بسیج و سپاه برای کمک به نیروها در جهت سم‌پاشی بسیج شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید از تجهیزات و نیروی انسانی که داریم برای مهار آفت استفاده کنیم، گفت: به طور اضطراری اعتبار ۱۵۰ میلیون تومانی برای تهیه سم در نظر گرفتیم و یک مبلغ ۵۰۰ میلیون تومانی برای تهیه سم و تجهیزات در نظر گرفته شد.

وی در پایان گفت: همچنین پیگیری‌های لازم را از وزارتخانه جهاد خواهیم داشت و مکاتباتی هم انجام شد که بخشی از اعتبارات را از محل مدیریت بحران تامین کنیم.

فاطمه خمسه در این جلسه با بیان اینکه در عرض حدود سه ماه نیز ۱۸هزار هکتار از اراضی استان سم‌پاشی شده است، اظهار کرد: اکنون مهمترین مسئله این است که اعتبارات برای اجرا و تهیه سم برای عملیات سم پاشی را در اختیار نداریم.

جنگل‌های بلوط طارم در معرض نابودی است

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: وضعیت طارم به لحاظ حمله ملخ‌ها بسیار اسفناک است و یک فاجعه رخ می‌دهد؛ در این بین هم استان گیلان اقدام موثری در انجام سم‌پاشی ندارد و مسئولانه رفتار نمی‌کند.

وی افزود: شرایط به طوری بحرانی شده است که روز گذشته ملخ‌های پروازی از رودبار به سمت لوشان حمله کرده و کل آسمان را سیاه کرده بود؛ لذا عملا آسیب جدی را از سمت استان گیلان می‌بینیم.

خمسه ابراز کرد: با شرایط اقلیمی خاصی مواجه هستیم و سه ماه از مبارزه می‌گذرد اما ترتیب اثری در اعتبارات ایجاد نشده است و ما در مضیقه هستیم و از طرفی هم حمله پروانه دم قهوه‌ای به جنگل‌های بلوط طارم را شاهدیم که به امکانات ویژه‌ای برای مبارزه نیاز دارد.

کمبود اعتبارات، مبارزه را کُند کرده است

وی بیان کرد: جنگل بلوط طارم متراکم‌ترین جنگل در استان است که باید طوری مبارزه با آفات را در آن اجرا کنیم که درختان آسیب نبینند؛ انتظار داریم که هزینه لازم برای خرید سم (bt) در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد تا با کمک نیروهای سازمانی، مردمی و بسیج بحث مبارزه را انجام دهیم.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین در ادامه این جلسه اظهار کرد: از هفته گذشته جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده طارم درگیر آفت پروانه دم قهوه‌ای شده‌اند که درختان را از بین می‌برد.
وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته هم تجربه این اتفاق را داشتیم لذا می‌توان با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی به مبارزه پرداخت چراکه به روش دستی هم می‌شود کلنی این پروانه‌ها را از بین برد.

شنتیایی در پایان تصریح کرد: باتوجه به اینکه امسال بارندگی و برف نداشتیم عامل طغیان این آفات شده است که پیشنهاد می‌کنیم به روش بلوک بندی نیز مناطق درگیر را شناسایی کنیم و با گروه‌های مردمی و سازمانی به مبارزه بپردازیم.

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. پروانه برگ‌خوار ...
مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» به عنوان بلای جان پهنه جنگلی ارسباران در آذربایجان‌شرقی، با هم‌افزایی اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در سال ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
پروانه دوم قهوه‌ای آفت جدیدی است که این روز‌ها به جان درختان بلوط طارم سفلی افتاده است. مگس زیتون و ملخ مراکشی کم بود، آفت پروانه دم قهوه‌ای هم به ...
No Thoughts on فاجعه حمله ملخ‌ها به منطقه طارم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>