سهل‌انگاری منابع طبیعی قزوین در حمله پروانه‌ دم قهوه‌ای به طارم

چاپ

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: حدود یک ماه است که منطقه طارم با معضل پروانه دم قهوه‌ای روبه‌رو شده اما منابع طبیعی استان این مشکل را طی سه روز گذشته اطلاع داده است درصورتی‌که اهمیت این موضوع کمتر از آتش‌سوزی نیست و می‌توانستیم آن را کنترل کنیم.

به گزارش ایسنا، قدرت الله مهدیخانی در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که امروز ۱۵ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات ساختمان مدیریت بحران استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۲ موضوع منطقه طارم را تهدید می‌کند، اواخر سال گذشته ما با مسئله ملخ‌های مراکشی روبه‌رو بودیم که علاوه بر ما استان‌های گیلان و زنجان نیز با این مشکل روبه‌رو بودند.

وی افزود: امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داریم استان گیلان نیز همکاری خوبی برای مهار آن‌ها با ما داشت، سال گذشته بالغ‌بر ۱۱ هزار هکتار سم‌پاشی در استان قزوین صورت گرفت در سال جاری نیز تاکنون ۱۸ هزار هکتار سم‌پاشی انجام‌شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: منطقه طارم از نظر حمله ملخ‌ها وضعیت خوبی ندارد و بسیاری از روستاها درگیر این موضوع شده‌اند، تاکنون سم‌پاشی بیش از ۹۵ درصد روستاهای این منطقه انجام‌شده است.

وی بیان کرد: حدود یک ماه است که منطقه طارم با معضل پروانه دم قهوه‌ای روبه‌رو شده اما منابع طبیعی استان این مشکل را طی سه روز گذشته اطلاع داده است درصورتی‌که اهمیت این موضوع کمتر از آتش‌سوزی نیست.

مهدیخانی اظهار کرد: سه روز گذشته نیز به دلیل درخواست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مبنی بر استفاده از ظرفیت هواپیما با ما مکاتبه شد و ما از موضوع باخبر شدیم، شرکتی که می‌خواهد با استفاده از هواپیما سم‌پاشی کند باید مجوز را از سازمان هواپیمایی کشور دریافت کند ما نیز مسئله را از دستگاه‌های امنیتی پیگیری کردیم و نتیجه این شد که استان امکان صدور مجوز را ندارد و مجوز باید به‌صورت کشوری صادر شود.

وی بیان کرد: از طرفی هواپیمایی خدمات ویژه قادر به سم‌پاشی در منطقه نیست، در حال حاضر در منطقه علی‌آباد بالغ‌بر ۵۰۰ هکتار آلوده‌شده است همچنین روستاهای حسن‌آباد، حسین‌آباد و کمر رود ۸ هزار هکتار است که ۷۰۰ هکتار آلوده‌شده است این در حالی است که اگر ما زودتر اطلاع داشتیم با سم‌پاشی سریع می‌توانستیم مقدار زیادی از آن را کنترل کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین خاطرنشان کرد: فرصت کمی باقی‌مانده است و بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم در این فرصت ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل را سم‌پاشی کنیم، گویا اداره کل منابع طبیعی با پیمانکار قرارداد بسته اما پیمانکار همکاری لازم را انجام نداده است، علی‌رغم اینکه گفتند در حال انجام عملیات هستند کاری انجام ندادند درحالی‌که طی یک ماه گذشته می‌شد اقدامات خوبی انجام داد.

وی اظهار کرد: مدیریت بحران استانداری قزوین نمی‌تواند برای هواپیمای سم‌پاشی که در تهران است مجوز صادر کند، زمانی که شما با یک شرکت قرارداد می‌بندید باید همه این شرایط را بررسی کنید، ما با سپاه هماهنگ کرده بودیم که از ظرفیت سپاه برای همکاری در سم‌پاشی استفاده کنیم و اعتبارات مدیریت بحران به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور بود که برای دریافت سهم قزوین از این اعتبار نیز مکاتبه کردیم که باید سازمان جهاد کشاورزی آن را پیگیری می‌کرد اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مهدی خانی بیان کرد: طبق قانون ۱۸ مدیریت بحران در مواقع اضطراری دستگاه‌ها می‌توانند به‌جز حقوق و مزایا هر اعتباری که در اختیارشان است را حوزه بحران استفاده کنند، از سازمان جهاد کشاورزی انتظار داشتیم به این قانون عمل کنند چراکه اعتبار در اختیار این سازمان است و قانون اجازه داده است که از اعتبارات استفاده کنید.

سهل‌انگاری منابع طبیعی قزوین در حمله «پروانه‌های دم قهوه‌ای» به طارم