پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قزوین  »   سمپاشی هوایی چاره مقابله با پروانه‌ های دم قهوه‌ای طارم است
15 اردیبهشت 1400 , ساعت 18:24

سمپاشی هوایی چاره مقابله با پروانه‌ های دم قهوه‌ای طارم است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: برای مقابله با پروانه‌های دم قهوه‌ای همکاران ما به‌صورت دستی سم‌پاشی را انجام می‌دهند کسانی که اکثراً دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترا هستند، سازمان جهاد کشاورزی نیز در این حوزه با ما همکاری می‌کند اما واقعیت این است که مقداری که ما می‌توانیم انجام دهیم به بیش از ۵۰ هکتار نمی‌رسد و باید حتماً از سم‌پاشی هوایی استفاده کنیم و برای این امر نیازمند منابع استانی هستیم.

به گزارش ایسنا، علیرضا قاسم‌زاده در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که امروز ۱۵ اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات ساختمان مدیریت بحران برگزار شد، تأکید کرد: از سال ۸۸ مسئولیت جنگل‌ها را بر عهده دارم و در این مدت هرسال با طغیان پروانه‌های دم قهوه‌ای روبه‌رو بودیم، معمولاً حمله به‌صورت لکه‌ای بود و از ۵ هکتار تا ۲۰ هکتار موردحمله قرار می‌گرفت و سرما از طغیان این پروانه‌ها جلوگیری می‌کرد، اما در سال گذشته سرما نداشتیم و حمله پروانه‌ها بیش‌ازاندازه است به‌طوری‌که تمام منطقه در معرض خطر قرار دارد.

وی افزود: اطلاع‌رسانی در خصوص پروانه‌های دم قهوه‌ای درگذشته انجام‌شده است، سال گذشته ما به استانداری اطلاع داده بودیم چراکه ابتدا لاروها می‌نشیند سپس به پروانه تبدیل می‌شوند و دوباره لارو می‌شود، صرفاً در زمان خاصی می‌شود به آنها حمله کرد که آنها لارو باشند.

قاسم‌زاده بیان کرد: ۲۷ اسفند ما به استانداری اطلاع دادیم که این اتفاق افتاده است و میزان اعتبار موردنیاز برای مقابله با این تعداد را مطرح کردیم اما اتفاقی نیفتاد، همچنین ۲ ماه است که به دنبال اخذ مجوز پرواز هستیم اما کسی با ما همکاری نکرده است، برای پرواز هرگونه پهپاد نیاز به مجوز داریم از طرفی منطقه بسیار وسیع و کوهستانی است نیست و خدمات هواپیمایی و پهپادها نیز امکان پرواز ندارند ما نیز با پیمانکاری قرارداد بستیم اما مجوز پرواز صادر نشده است.

وی اظهار کرد: روز گذشته همکاران ما به‌صورت دستی سم‌پاشی را انجام دادند همکارانی که اکثراً دارای مدرک فوق‌لیسانس و دکترا هستند، سازمان جهاد کشاورزی نیز در این حوزه با ما همکاری می‌کند اما واقعیت این است که مقداری که ما می‌توانیم انجام دهیم به بیش از ۵۰ هکتار نمی‌رسد و باید حتماً از سم‌پاشی هوایی استفاده کنیم و برای این امر نیازمند منابع استانی هستیم.

برای حفظ طارم پول می‌خواهیم نه سَم

فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این جلسه تصریح کرد: ما برای مبارزه با ملخ‌های نیاز به اعتبار داریم در حال حاضر به دلیل نبود اعتبار لازم برای مقابله با حمله ملخ‌ها به منطقه طارم تمام کارشناسان، کارشناسان ارشد و دکترای جهاد کشاورزی سم‌پاش به‌دست در حال مبارزه با ملخ هستند.

وی افزود: عدم تخصیص اعتبار به مبارزه با ملخ‌ها در حالی است که در استان قزوین برای مواردی که اهمیت چندانی ندارند اعتبار تعریف‌شده است بااین‌حال علی‌رغم اینکه تعداد کارشناسان و پرسنل ما کم است تلاش می‌کنیم که به‌صورت دستی با ملخ‌ها مبارزه کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار کرد: در سال جاری برای دریافت سم از سازمان نباتات کشور بسیار پیگیری کردیم چراکه آنها معتقدند سم باید از استان تأمین شود ولی در استان وجود ندارد، انگشت اتهام همه به سمت جهاد کشاورزی است و کسی نمی‌گوید ما اعتباری ندادیم تا جهاد کشاورزی بتواند مقابله کند.

وی یادآور شد: عملاً هیچ اتفاق مثبتی در استان رخ نداده و اعتباری به ما اختصاص پیدا نکرده است، من به همراه ۱۲ نفر از همکارانم به منطقه رفتیم و تا زانو در ملخ‌ها هستیم، ماشین و امکانات گذاشتیم تا به صورت دستی سم‌پاشی را انجام دهند این در حالی است که سایر استان‌ها پیمانکار دارند و کارشناسان خودشان سم‌پاشی را انجام نمی‌دهند.

خمسه تأکید کرد: ما قادر نیستیم که پیمانکار بگیریم چراکه اعتبار نداریم، امسال ۱۷ هزار هکتار سم‌پاشی انجام داده‌ایم و همکاران ما از اسفندماه مشغول به این کار هستند، برای تأمین اعتبار این بخش از اعتبارات بخش‌های دیگر هزینه کردیم و درخواست دارم که برای رسیدگی به وضعیت اسفناک طارم اعتباری در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: استان گیلان با بی‌مسئولیتی کامل با این مسئله برخورد می‌کند و به‌هیچ‌وجه سم‌پاشی را به خوبی انجام نمی‌دهد، تنها کاری که انجام‌شده این است که ملخ‌های پروازی رودبار را به سمت لوشان هدایت کرده، ملخ‌ها نیز به باغات ما حمله کردند به‌طوری‌که آسمان لوشان کاملاً سیاه شده است؛ هرچقدر ما در استان قزوین تلاش کنیم اگر همکاری استان گیلان وجود نداشته باشد اتفاق مثبتی نمی‌افتد از استانداری می‌خواهیم که این موضوع را به‌صورت جدی پیگیری کند و با رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان برخورد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تأکید کرد: سه ماه است که مبارزه با ملخ‌ها را شروع کردیم اما نتیجه مثبتی نگرفتیم، جنگل بلوط نیز ازنظر اقلیمی دچار مشکلات است و پروانه دم قهوه‌ای برگ‌خوار به آن حمله کرده است، هرسال این اتفاق می‌افتاد اما امسال تعداد بیشتری از پروانه‌ها و هجومی‌تر حمله کرده‌اند، با توجه به اینکه جنگل بلوط طارم خوب و متراکم است باید فکری بیندیشیم که از بین نرود.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰۰ لیتر سم داریم درواقع به سم نیازی نداریم در حال حاضر پول می‌خواهیم که به‌واسطه آن با پیمانکار قرارداد ببندیم، این پول باید از داخل استان تأمین شود چراکه ما همه اعتبارمان را در طارم هزینه کردیم و اعتبار دیگری نداریم.

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. پروانه برگ‌خوار ...
مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» به عنوان بلای جان پهنه جنگلی ارسباران در آذربایجان‌شرقی، با هم‌افزایی اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در سال ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
پروانه دوم قهوه‌ای آفت جدیدی است که این روز‌ها به جان درختان بلوط طارم سفلی افتاده است. مگس زیتون و ملخ مراکشی کم بود، آفت پروانه دم قهوه‌ای هم به ...
No Thoughts on سمپاشی هوایی چاره مقابله با پروانه‌ های دم قهوه‌ای طارم است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>