هجوم آفت ملخ و پروانه دم قهوه ای به ۸۵۰۰ هکتار اراضی منطقه طارم قزوین

چاپ

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: هجوم آفت ملخ و پروانه دم قهوه ای بیش از ۸۵۰۰ هکتار از باغات، مزارع و جنگل های بلوط طارم را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران ظهر چهارشنبه برای بررسی وضعیت هجوم ملخ و پروانه دم قهوه ای به مناطق طارم در استانداری قزوین تشکیل شد.

قدرت الله مهدیخانی در این جلسه اظهارداشت: متاسفانه بیش از ۸ هزار هکتار از جنگل های حسین آباد، کمرود و حسن آباد در منطقه طارم از مدتی قبل با هجوم پروانه دم قهوه ای مواجه شده که باید بسرعت برای پیشگیری از آسیب های بیشتر اقدام شود.

وی افزود: همچنین ۵۰۰ هکتار از باغات و مزارع طارم نیز با هجوم ملخ های مراکشی مواجه شده که باید با اقدامات لازم برای مبارزه اقدام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تصریح کرد: برای سمپاشی لازم است همه امکانات استان بسیج شود و در این میان نیروهای بسیج، سپاه، ارتش و هلال احمر و دهیاری ها برای مقابله با آفت اعلام آمادگی کرده اند.

وی بیان کرد: از رئیس سازمان جهاد کشاورزی انتظار داریم از اعتبارات ۵۰ میلیارد تومانی معاونت حفظ نباتات برای دریافت سهم استان و تامین سم در اجرای طرح مبارزه با آفت پیگیری لازم را انجام دهند.

مهدیخانی یادآورشد: برای سمپاشی هوایی هم استان آماده صدور مجوز لازم هست اما باید شرکت هواپیمایی این مجوز را داشته باشد.

وی از تاخیر در مبارزه با آفت ملخ و پروانه ابراز نگرانی کرد و گفت: نگران باغات، مزارع و جنگل های بلوط هستیم و باید با سرعت برای سمپاشی زمینی و هوایی برنامه ریزی شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اظهارداشت: از دو ماه قبل آفت های ملخ و پروانه دم قهوه ای در استان مشاهده شده و با نظر کارشناسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی باید بسرعت در زمان لازم برای سمپاشی اقدام کنیم تا از تکثیر و خسارت های بیشتر پیشگیری شود.