پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   کشاورزان مبارزه علمی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی بگیرند
17 اردیبهشت 1400 , ساعت 12:35

کشاورزان مبارزه علمی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی بگیرند

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان نخل دار مبارزه فنی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی گرفته و از مبارزه غیرعلمی پرهیز کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان نخل دار مبارزه فنی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی گرفته و از مبارزه غیرعلمی پرهیز کنند.

به گزارش ایرنا، ابولحسن پیرنیا روز جمعه با بیان اینکه آفت کرم میوه خوار خرما در تمام مناطق خرماخیز کشور وجود دارد، اظهار داشت: این آفت از میوه‌های نارس خرما (مرحله کیمری خرما) تغذیه می‌کند.

وی به نحوه خسارت آفت کرم میوه خوار خرما اشاره و تصریح کرد: لارو قسمت‌ انتهایی میوه خرما را سوراخ کرده و خود را به هسته خرما رسانده و از هسته و گوشت تغذیه می‌کند.

وی افزود: لارو در ادامه محل دیگری را سوراخ کرده و خارج شده و در نتیجه ارتباط میوه با دم میوه قطع شده و میوه چروک و تغییر رنگ (قرمز تیره) می‌دهد.

پیرنیا ادامه داد: میوه در نهایت بر روی زمین می ریزد و سبب نابودی محصول خرما می شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی خسارت آفت کرم میوه خوار خرما در نخلستان های این منطقه مشهود است.

وی روش‌های مکانیکی و شیمیایی را تنها راه مقابله با آفت کرم میوه خوار خرما دانست و بر رعایت این روش های علمی توسط خرماداران تاکید کرد.

وی جمع‌آوری و انهدام میوه‌های آلوده، انجام هرس دمبرگ و حذف الیاف اطراف تنه، تکریب و هرس به‌موقع برگ، رعایت اصول به باغی مانند جلوگیری از کاشت متراکم درختان خرما، رعایت اصول آبیاری، حذف پاجوش های اضافی، جمع‌آوری بقایای گیاهی و انتقال به خارج از باغ و امحا آن‌ها و کنترل علف‌های هرز را شامل روش مکانیکی دانست.‌

وی ادامه داد: در برخی از مناطق مانند سیستان و بلوچستان پس‌ از تلقیح خوشه‌های خرما به وسیله الیاف حصیری پوشانده شده و پس‌ از ۳۰ تا ۴۵ روز باز نموده تا حشره بالغ نتواند روی خوشه‌ و میوه خرما تخم‌ریزی کنند.

پیرنیا گفت: روش شیمیایی مقابله با آفت کرم میوه خوار خرما شامل سم پاشی و بهترین زمان سم‌پاشی را در نوبت اول، یک هفته تا ۱۰ روز پس‌ از تلقیح خرما و نوبت دوم چهار تا پنج هفته پس‌ از اولین سم‌پاشی است.

وی سموم مالاتیون %۵۷ EC به نسبت ۲ و نیم تا سه در هزار و هگزافلومورون (کنسالت)۱۰ درصد EC به نسبت ۶ دهم در هزار را به خرماداران توصیه کرد و گفت:مبارزه شیمیایی نوبت دوم در صورت ریزش بیش از ۲۰ درصد میوه توصیه می شود.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سطح زیرکشت خرما را در این منطقه بیش از ۳۰ هزار هکتار برشمرد و زمان آغاز برداشت خرمای استان کرمان را ابتدای تیرماه با رقم زودرس آلمِهتِری و تا اواخر مهرماه با برداشت ارقام دیر رس هَلیله‌ای عنوان کرد.

سطح زیرکشت خرما در شمال استان کرمان ۳۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳۰۰ هزار تُن محصول و در شهرستانهای جنوبی هم افزون بر ۳۰ هزار هکتار با بیش از ۲۰۰ هزار تُن محصول است.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on کشاورزان مبارزه علمی با آفت کرم میوه خوار خرما را جدی بگیرند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>