جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گیلان  »   لزوم مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات
26 اردیبهشت 1400 , ساعت 9:12

لزوم مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر پنج سال و باغاتی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته تاکید کرد.

به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی استان گیلان، محمدابراهیم محمدی با اشاره به مساعد شدن شرایط محیطی برای فعالیت و افزایش جمعیت شته‌ها روی جوانه‌های نورسته مرکبات، اظهار کرد: شته‌ها حشرات کوچکی هستند که با تغذیه از شیره گیاهی، سبب پیچیدگی برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده‌ای شدن برگ، سرشاخه و میوه، ضعف عمومی درخت، ریزش شکوفه‌ها و میوه های تازه تشکیل شده می‌شوند و ناقل بیماری‌های ویروسی مانند تریستیزای مرکبات هستند.

وی با تاکید بر مبارزه با آفت شته در باغات جوان زیر پنج سال و باغ‌هایی که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته اظهار کرد: در بسیاری از باغات، تراکم پائین شته‌ها توسط حشرات مفید مانند کفشدوزک‌ها، زنبورها، مگس‌های مفید و بالتوری‌ها کنترل شده و ضرورتی به مبارزه شیمیایی در این گونه باغات نیست.

محمدی افزود: در صورت مشاهده تراکم بالای شته‌ها در باغات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی و اخذ نسخه گیاهپزشکی، مبارزه شیمیایی با یکی از شته کش ‌ها مانند پریمور به میزان ۰.۷ در هزار و یا کنفیدور جهت مینوز ۰.۵ در هزار توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت شکوفه‌های مرکبات از مصرف روغن امولسیون شونده (روغن ولک) همراه با شته کش‌های توصیه شده، خودداری و سمپاشی به صورت مه پاش با فشار کم انجام شود تا موجب ریزش شکوفه ها و میوه های تازه تشکیل شده، نشود.

محمدی بیان کرد: برای حفظ و حمایت از حشرات مفید از مصرف سموم توصیه نشده خودداری و سعی شود سمپاشی در ساعات اولیه صبح و یا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفید و گرده افشان جلوگیری شود.

وی به باغدان توصیه کرد: برای جلوگیری از خطرات احتمالی سموم روی زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه علیه شته‌ها به زنبورداران منطقه اطلاع داده شود.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از طغیان آفت مگس انبه در مرکبات استان خبر داد و گفت: عملیات مقابله غیرشیمیایی در دستور کار است. کبری توکلی با ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
No Thoughts on لزوم مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>