پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   کاهش سطح مبارزه با بیماری های گندم و جو به ۵۳۴ هزار هکتار
17 خرداد 1400 , ساعت 11:36

کاهش سطح مبارزه با بیماری های گندم و جو به ۵۳۴ هزار هکتار

در سال زراعی جاری در سطح بیش از ۵۳۴ هزار هکتار با بیماری های گندم و جو مبارزه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب گفت: تاکنون ۵۱۰ هزار هکتار با بیماری های گندم و بیش از ۲۴ هزار هکتار با بیماری های جو مبارزه شیمیایی شده که به دلیل بارش های کم و خشکسالی و در پی آن کاهش بیماری های گیاهی در عرصه، سطح مبارزه نسبت به سال زراعی قبل کاهش نشان می دهد.

اکبر آهنگران با اشاره به این که بیماری های گیاهی در سال های پر بارش و شرایط رطوبتی رشد می کنند، خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۹ که سال پر بارانی داشتیم به علت افزایش بیماری های گیاهی در سطح بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار با بیماری های گندم مبارزه شد که از این میزان ۵۴۰ هزار هکتار مربوط به زنگ زرد بود.

وی میزان مبارزه با زنگ زرد گندم در سال زراعی جاری را تا کنون ۶۰ هزار هکتار عنوان کرد.

آهنگران اظهار داشت: بیشترین سطح مبارزه با بیماری های گندم در استان های گلستان، مازندران، خوزستان، فارس و اردبیل صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در اوایل اسفند سال زراعی جاری، نخستین علائم بیماری گندم در خوزستان و ایلام و سپس در استان فارس مشاهده شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: امسال با توجه به کاهش بیماری های گندم و جو در زمینه تامین سم مشکلی نداریم و مازاد هم خواهیم داشت که برای سال آینده استفاده خواهیم کرد.

وی اذعان داشت: بیماری زنگ زرد گندم دائم در حال جهش است و نژادهای جدیدی از زنگ زرد را ایجاد می کند تا مقاومت گیاه را بشکند و آن را آلوده کند.

دکتر آهنگران افزود: ارقام مقاوم به بیماری زنگ گندم دائمی نیستند و به تدریج ظرف سه تا چهار سال مقاوت آنها شکسته می شود و بنابراین به رقم های جدید و مقاوم گندم نسبت به بیماری نیاز داریم.

وی گفت: اگر ارقام گندم، مقاوم به به زنگ زرد باشند، نیازی به مبارزه نخواهد بود.

آهنگران اظهار داشت: در استان های خوزستان و ایلام، سطح وسیعی از کشت گندم با ارقام چمران ۲ و مهرگان انجام گرفته و باید ارقام جدید مقاوم کشت شود.

مطالب مرتبط

No Thoughts on کاهش سطح مبارزه با بیماری های گندم و جو به ۵۳۴ هزار هکتار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>