جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   کشف و توسعه نخستین روش درمانی طبیعی برای کنترل بیماری پیرس انگور
17 خرداد 1400 , ساعت 13:44

کشف و توسعه نخستین روش درمانی طبیعی برای کنترل بیماری پیرس انگور

یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس ای.اند.ام. (Texas A&M) منجر به کشف و توسعه اولین روش طبیعی درمانی و کنترل کننده بیماری پیرس در محصول انگور با استفاده از باکتریوفاژ شده است.

بیماری پیرس انگور که به وسیله باکتری Xylella fastidiosa از باکتریهای مستقر در آوندهای چوبی گیاهان ایجاد می شود از بیماریهای مهم و خسارت زای انگور و مشکلات جدی در تاکستان های نقاط مختلف دنیا از جمله در ایالات متحده و اروپا است. باکتری عامل بیماری توسط حشرات تغذیه کننده از شیره گیاهی (زنجرک ها) در بین درختچه های انگور انتشار می یابد و در مناطق گرم و خشک نظیر کالیفرنیا بیماری بطور موثری توسط حشرات ناقل انتشار می یابد.

روش های مرسوم در کنترل بیماری، استفاده از آنتی بیوتیک ها برعلیه باکتری و حشره کش ها بر علیه حشرات ناقل برای جلوگیری از انتشار بیماری است که با موفقیت بالایی همراه نیستند و در عین حال عوارض زیست محیطی متعددی از جمله بروز مقاومت به آنتی بیوتیک ها و از بین رفتن حشرات مفید و زنبورهای عسل را به دنبال دارند.

استفاده از باکتریوفاژها (ویروس های آلوده کننده باکتری ها) برای کنترل بیماری های باکتریایی در انسان، دام و گیاهان از روش های طبیعی جایگزین مناسب به جای کاربرد آنتی بیوتیک ها به شمار می رود و برخلاف آنتی بیوتیک ها و حشره کش ها عوارض جانبی و زیست محیطی به دنبال ندارد.

تحقیقات با هدف درمان بیماری پیرس با استفاده از باکتریوفاژ توسط گروهی تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور کارلوس گونزالس در دپارتمان بیماری شناسی گیاهی و میکروبیولوژی دانشگاه تگزاس و در همکاری مشترک با شرکت داروسازی ژاپنی اوتسوکا به انجام رسیده است.

حاصل این پروژه، محصول تجارتی با نام XylPhi-PD است که در اداره تنظیم مقررات آفت کش های کالیفرنیا (CDPR) به ثبت رسیده و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحده (EPA) رسیده و کاربرد آن در تولید محصول ارگانیک مورد تایید قرار گرفته است.
این محصول از طریق تزریق در سیستم آوندی گیاه موجب درمان بیماری شده و از انتشار بیماری به دیگر گیاهان هم جلوگیری می کند.

درحال حاضر این محصول تجاری توسط شرکت اوتسوکا در حال پخش در بازار ایالات متحده است.

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی بیماری پیرس انگور توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. یک بیماری آوندی است و از ...
No Thoughts on کشف و توسعه نخستین روش درمانی طبیعی برای کنترل بیماری پیرس انگور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>