سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   اطلاعیه كمیته پیش آگاهی استان مازندران در خصوص كنترل آفات و بیماری ها در باغات‌ مركبات
23 خرداد 1400 , ساعت 9:00

اطلاعیه کمیته پیش آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات و بیماری ها در باغات‌ مرکبات

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، تصمیمات متخذه در جلسه پیش ‌آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات و بیماری ها در باغات‌ مرکبات، تـوجه باغداران و بهره ‌برداران محترم را به نکات ذیل جلب می‌نمایـد:

زمان مناسب مبارزه شیمیایی با آفت بالشک مرکبات برای شهرهای شرق و مرکزی استان از ۲۰ خرداد و برای شهرهای غرب استان از ۲۵ خرداد ماه امسال به مدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه است.

میزان مصرف روغن امولسیون شونده با حشره‌کش و کنه‌کش توصیه شده، ۳ تا ۵ لیتر در هزار لیتر آب توصیه می شود، در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد، از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

حشره‌ کش‌های توصیه شده برای مبارزه، آپلاود و آدمیرال به میزان ۰.۵ تا ۰.۷۵ لیتر، استامی پراید ۰.۵ کیلو، دورسبان ۲ لیتر، دیازینون ۱.۵ تا ۲ لیتر، مالاتیون ۲ تا ۲.۵ لیتر و اتیون ۱.۵ تا ۲ لیتر در یک هزار لیتر آب و در باغ های مرکبات آلوده به کنه قرمز از کنه‌کش‌های توصیه شده، انویدور ۰.۳۵ لیتر، نیسورون و نئورون یک لیتر در یک هزار لیتر آب استفاده شود.

قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری زا با ارائه نمونه از باغ به کارشناسان حفظ نباتات مراکز، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ‌ها و یا کلینیک ‌های گیاه ‌پزشکی مراجعه و بر اساس توصیه ‌های کارشناسی و نسخه گیاه ‌پزشکی صادره نسبت به تهیه سموم از فروشگاه‌ های مجاز و معتبر اقدام شود.

در باغات آلوده به کنه قرمز مرکبات، استفاده از کنه کش‌های توصیه شده همراه با حشره‌کش‌ها بلامانع است، برای جلوگیری از تنش‌های خشکی، آبیاری درخت قبل از مبارزه شیمیایی انجام شود.

از سموم و روغن‌های امولسیون شونده در ظروف اصلی و پلمپ شده و دارای بر چسب مشخصات و تاریخ مصرف استفاده نموده و از مصرف سموم تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری شود.

برای مبارزه با آفت شپشک آردآلود مرکبات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات شهرستان نسبت به تهیه کفشدوزک کریپت از شرکت‌ های تولید کننده حشرات مفید و رهاسازی کفشدوزک ۷ تا ۱۰ روز پس از مبارزه شیمیایی اقدام شود.

با توجه به مشاهده آفت پروانه مینوز مرکبات در برخی باغات جوان و نهالستان ها براساس برنامه مدیریت تلفیقی با بکارگیری روش های مختلف مبارزه نظیر مبارزه زراعی، مکانیکی، بهداشت کف باغ و نهالستان، تغذیه اصولی و آبیاری در کاهش خسارت آفت اقدام و مبارزه شیمیایی فقط در باغات جوان مرکبات زیر ۵ سال و نهالستان ها روی جوانه های نورسته توصیه می شود.

برای مبارزه شیمیایی با مینوز مرکبات با رعایت تناوب مصرف از حشره کش های موثر، کنفیدور به میزان ۰.۵ و ورتیمک به میزان ۰.۴ لیتر در هزار لیتر آب استفاده شود.

باغداران سمپاشی را با یکی از حشره‌کش‌ها و کنه‌کش‌های توصیه شده فقط روی درختان آلوده انجام و از سمپاشی باغات و درختان بدون آفت خودداری کنند.

باغداران برای پیشگیری از بروز مقاومت در حشرات و کنه ها از ترکیب دو حشره‌کش با کنه‌کش هنگام سمپاشی خودداری و تناوب در مصرف سموم از گروه های مختلف رعایت و از اختلاط سموم و روغن ها با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری کنند.

قبل از شروع سمپاشی به زنبورداران منطقه برای انتقال کندوهای زنبورعسل به منطقه امن اطلاع رسانی شود، برای پیشگیری از اثرات سوء تنش‌های گرمایی، سمپاشی در ساعات خنک صبح‌ ها قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۴ به بعد در هوای بدون وزش باد انجام شود.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است. به نقل ...
No Thoughts on اطلاعیه کمیته پیش آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات و بیماری ها در باغات‌ مرکبات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>