سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   علمی  »   تولید پلاستیک با الهام از تار عنکبوت و با استفاده از مواد گیاهی
22 خرداد 1400 , ساعت 13:00

تولید پلاستیک با الهام از تار عنکبوت و با استفاده از مواد گیاهی

پژوهشگران دانشگاه کمبریج نوعی پلاستیک تجزیه پذیر سازگار با محیط زیست تولید کرده اند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای پلاستیک‌های متداول باشد که باعث آلودگی محیط زیست می شوند.

این دانشمندان با تقلید از ریزساختارهایی که قدرت و استحکام باورنکردنی به تار عنکبوت می‌بخشند و با استفاده از مواد گیاهی، ورق ها یا غشاهایی پلیمری با همان مقاومت پلاستیک ‌های یک بار مصرف تولید کرده‌اند که می تواند در بسته بندی مواد غذایی و تولید ظروف یک بار مصرف به کار رود. در عین حال این پلاستیک گیاهی تجزیه پذیر بوده و برای تهیه کمپوست (حتی در منازل) می تواند بکار رود.

پروفسور توماس نولز از پژوهشگران این پروژه گفت: ما دریافتیم یکی از ویژگی‌های کلیدی که به تار عنکبوت قدرت می‌بخشد، پیوندهای هیدروژن هستند که به صورت منظم و در تراکم بالا سازمان‌دهی شده‌اند.

نولز ادامه داد: از آنجا که همه پروتئین‌ها از زنجیره‌های پلی‌پپتید ساخته شده‌اند، ما در شرایط مناسب می‌توانیم پروتئین‌های گیاهی را مانند تار عنکبوت سازماندهی کنیم.

دانشمندان تصمیم گرفتند که این فرآیند را با استفاده از پروتئین‌های به دست آمده از گیاهان بازسازی کنند. آنها تحقیق خود را با پروتئین سویا انجام دادند که به وفور در دسترس است و محصول جانبی در فرآیند تولید روغن سویا است. با آنکه پروتئین موجود در سویا کاملا متفاوت از پروتئین تشکیل دهنده تارهای عنکبوت است این دانشمندان توانستند با استفاده از پیوندهای هیدروژنی به آن ساختاری همانند ساختار پروتین تشکیل دهنده تارهای عنکبوت بدهند. محصول نهایی صفحه یا غشایی با عملکرد مکانیکی مشابه پلاستیک‌ بود.

دکتر مارک رودریگز گارسیا، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهشگران دیگر به طور مستقیم با مواد موجود در تارهای عنکبوت به عنوان جایگزین پلاستیک کار می‌کنند. اما ما به نوعی تار عنکبوت گیاهی دست یافته‌ایم و همان مواد را بدون وجود عنکبوت تولید کردیم.

گفتنی است، تجاری سازی این محصول به یکی از شرکت های تابعه دانشگاه کمبریج محول شده که قرار است به زودی این محصول جدید را به بازار ارایه کند.

مطالب مرتبط

نتایج یک مطالعه که توسط بنیاد جهانی طبیعت (WWF) انجام شده نشان می دهد که تقاضا برای استفاده از حشرات در تغذیه دام، طیور و آبزیان در بریتانیا می تواند تا سال 2050 ...
بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت و چهارمین مرد ثروتمند روی کره زمین به بزرگترین مالک زمین های کشاورزی خصوصی در ایالات متحده تبدیل شده است. این میلیاردر آمریکایی در حال ...
No Thoughts on تولید پلاستیک با الهام از تار عنکبوت و با استفاده از مواد گیاهی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>