سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قزوین  »   کنترل بیولوژیک آفات در بیش از 90 درصد مزارع گوجه فرنگی قزوین
30 خرداد 1400 , ساعت 14:05

کنترل بیولوژیک آفات در بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه فرنگی قزوین

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه فرنگی در استان قزوین از روش‌های کنترل بیولوژیک (بازداری زیستی) برای مبارزه با آفات بهره می‌برند.

یوسف درخشان با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اهمیت و مصرف بالای گوجه فرنگی در سبد خانوار و لزوم تولید محصول سالم و با کمترین باقیمانده کود و سموم شیمیایی، سازمان جهاد کشاورزی طرح مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی را در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار اجرا کرده است.

او بیان کرد: کنترل بیولوژیک آفات یا بازداری زیستی آفت‌ها در کشاورزی روشی است که در آن به وسیله دشمنان طبیعی آفت‌ها شامل شکارچیان، شبه‌انگل‌ها، خورنده علف‌های هرز و پاتوژن‌ها، جمعیت آفت‌ها کاهش یافته و کنترل می‌شوند.

درخشان در خصوص اجرای این طرح در استان قزوین توضیح داد: در این طرح ۸۷۸ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی سازمان حفظ نباتات کشور تامین شده که ۵۵ درصد آن یارانه دولتی بوده و ۴۵درصد از سوی کشاورزان پرداخت می شود.

این مقام ممسؤول تصریح کرد: با رهاسازی ۲نوع زنبور، عملیات کنترل بیولوژیک از ۲۳خرداد جاری در شهرستان بوئین زهرا آغاز شده و عملیات اجرایی به صورت زمان‌بندی در سایر شهرستان‌ها ادامه دارد.

او بیان کرد: رهاسازی عوامل بیولوژیک در سه مرحله صورت می‌گیرد که در مجموع ۲۲ کیلوگرم شفیره زنبور تریکوگراما و ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد حشره کامل زنبور براکون در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار رهاسازی می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت نظارت بر مراحل رهاسازی علاوه بر کارشناسان شبکه پایش دولتی از توان کلینیک‌های گیاهپزشکی در سطح ۸۰۰ هکتار نیز استفاده شده که در پیش آگاهی آفات و بیمارهای گوجه فرنگی و اعلام زمان رها سازی نقش مهمی دارند.

درخشان یادآور شد: زنبور تریکوگراما عامل پارازیت تخم و زنبور براکون به عنوان پارازیت لارو در آفت هلیوتیس گوجه فرنگی است که با ازبین بردن مراحل تخم و لارو مانع خسارت به محصول می شوند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برای افزایش کارآیی این زنبورها توصیه کرد که گوجه‌کاران زنبورها را در اوایل صبح یا هنگام عصر در مزرعه رهاسازی کنند و در صورت نیاز به استفاده از سموم از حشره‌کش‌های میکروبی مثل باسیلوس تورینجنسیس و اسپینوزاد استفاده شود.

مطالب مرتبط

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هر هکتار هزار زنبور براکون رهاسازی شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما کهگیلویه و بویراحمد، معتمدی پور افزود: در شهرستان‌های گچساران ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
برای کنترل کرم ساقه خوار ذرت و گوجه فرنگی از حشرات مفید یعنی زنبور‌های تریکوگراما و براکون استفاده می شود که جایگزینی مناسب به جای سم پاشی با سموم شیمیایی هستند....
بيد گوجه فرنگی (Tuta absoluta ) يا به اصطلاح توتا، يكي از آفات كليدی گوجه فرنگی است. در حال حاضر اصلی ­ترین روش کنترل این آفت استفاده از سموم ...
No Thoughts on کنترل بیولوژیک آفات در بیش از ۹۰ درصد مزارع گوجه فرنگی قزوین

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>