پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   مبارزه تلفیقی با سنك عناب در باغات خراسان جنوبی
31 خرداد 1400 , ساعت 13:54

مبارزه تلفیقی با سنک عناب در باغات خراسان جنوبی

مدیر حفظ نباتات سازمان از اجرای مبارزه تلفیقی علیه سنک عناب در باغات استان خبر داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان از اجرای مبارزه تلفیقی علیه سنک عناب در باغات استان خبر داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان از اجرای مبارزه تلفیقی علیه سنک عناب در باغات استان خبر داد و گفت: خراسان جنوبی با سطح زیر کشت بیش از ۴۱۰۰ هکتار وتولید ۹۸ درصد عناب ایران قطب تولید این محصول در کشوررا به خود اختصاص داده است.

مهدی یوسفی افزود: ازجمله آفات مهم عناب در خراسان جنوبی سنک عناب است.که متاسفانه بر اثرتغییرات شرایط آب و هوایی، وجود کانون‌های آلودگی در سطح باغات، استفاده بی رویه و خودسرانه از سموم و ضعف عمومی درخت، عدم تغذیه مناسب ورسیدگی به موقع، توانسته بعنوان آفت ثانویه گسترش پیدا کند.

وی از مهمترین خسارت این آفت تجمع در سطح رویی و زیرین برگ‌ها و تغذیه از شیره گیاهی،دیر سبزی و ریزش برگ درختان ، کوچک شدن میوه و نامرغوبی آن برشمرد و اظهار کرد: چنانچه بموقع با این آفت مبارزه نشود کاهش تولید و ارزش اقتصادی و کیفیت محصول را بدنبال خواهد داشت.

وی گفت: مبارزه تلفیقی با آفت به صورت توصیه‌های لازم درباره تغذیه درختان با کود‌های پتاسه در زمستان به صورت چالکود جهت ایجاد مقاومت درگیاه، شخم سطحی بعد از برداشت، یخ آب زمستانه، روغن پاشی زمستانه در اسفندماه برای کاهش جمعیت زمستان گذران داخل شکاف و زیر پوستک‌های تنه و شاخه‌ها در کنار مبارزه شیمیایی بهاره انجام می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بهترین زمان مبارزه شیمیایی با این آفت ، هنگام متورم شدن جوانه‌ ها است، بیان کرد: دراین راستا با توجه به بازدیدهای مستمر شبکه های مراقبت و پیش آگاهی در سطح باغات استان و پایش جمعیت خارج شده از اماکن زمستانگذران, به محض رسیدن زمان مناسب توصیه مبارزه در باغات الوده انجام واطلاع رسانی به باغداران از طریق برگزاری بیش از ۱۵ کارگاه آموزشی و۲۵۰ نفر روز آموزش چهره به چهره، صدور اطلاعیه وارسال پیامک و…. صورت پذیرفت.

یوسفی خاطر نشان کرد: با توجه به این که این آفت دراواخر مرداد ماه سال گذشته بدلایل ذکر شده و گرمای بیش از حد هوا در باغات شهرستان خوسف حالت طغیانی داشت از شهریور ماه همان سال مبارزه تلفیقی با آفت به صورت توصیه های لازم در خصوص تغذیه درختان با کودهای پتاسه درزمستان بصورت چالکود جهت ایجاد مقاومت درگیاه, شخم سطحی بعداز برداشت, یخ آب زمستانه, روغن پاشی زمستانه دراسفندماه جهت کاهش جمعیت زمستان گذران داخل شکاف و زیر پوستک های تنه وشاخه ها درکنار مبارزه شیمیایی بهاره در دستور کار قرار گرفت.

مطالب مرتبط

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره علت خشک شدن تعدادی از درختان در سطح بوستان‌های جنگلی و شهری توضیح داد. علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان ها و ...
پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مبادرت به ارایه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگرحشرات برای کنترل آفت مخرب بید سیب زمینی نمودند. بید سیب ‌زمینی Phthorimaea operulella ...
بادام از مهمترین میوه­ های هسته ­دار در کشور می ­باشد که علاوه بر تامین نیاز داخلی، از محصولات مهم صادراتی کشور نیز محسوب می ­شود. گونه ­های مختلفی ...
دســـتورالعمـل اجرایی مدیریت تلفیقی مگس انجیر آفریقایی توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات تهیه و تـدوین گردید. مگس انجیر آفریقایی به عنوان یک آفت ثانویه محسوب می شود که ...
No Thoughts on مبارزه تلفیقی با سنک عناب در باغات خراسان جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>