پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   مبارزه با آفت كرم ساقه‌خوار برنج در بیش از ۴۴ هزار هكتار شالیزار
8 تیر 1400 , ساعت 9:51

مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در بیش از ۴۴ هزار هکتار شالیزار

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه در میان آفات و بیماری‌هایی که به مزارع برنج آسیب می‌رساند کرم ساقه خوار بیشترین سهم را دارد، افزود: در سال جاری مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در سطحی بیش از 44 هزار هکتار با استفاده از زنبور ترکوگراما و روش شیمیایی در حال انجام است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه در میان آفات و بیماری‌هایی که به مزارع برنج آسیب می‌رساند کرم ساقه خوار بیشترین سهم را دارد، افزود: در سال جاری مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در سطحی بیش از ۴۴ هزار هکتار با استفاده از زنبور ترکوگراما و روش شیمیایی در حال انجام است.

مسعود لطیفیان معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، با بیان اینکه آفات و بیماری‌ها هر ساله مقادیر درخور توجهی از برنج را از بین می‌برند، افزود: کرم ساقه خوار بیشترین سهم در بین آفات و بیماری‌هایی دارد که مزارع برنج را آلوده می‌کند.

لطیفیان ادامه داد: این آفت در فصل زمستان به صورت کرم (لارو) در علف‌های هرز خشک حاشیه مزارع مخفی است و در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به شفیره تبدیل می‌شود و پس از چند روز از شفیره‌ها پروانه خارج شده و با تخم گذاری روی شالی در خزانه و یا بوته‌های نشا در زمین اصلی موجب آلودگی و منجر به خسارت‌هایی در شالیزارها می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر در شمال ایران از روش‌های زراعی، شیمیایی و کنترل بیولوژیک متعدد برای پایین نگه داشتن جمعیت کرم ساقه خوار برنج استفاده می‌شود.

به گفته لطیفیان؛ امروزه با گسترش مشکلات ناشی از اجرای روش‌های مبارزه شیمیایی، روش‌های مدیریت آفات به ویژه مبارزه بیولوژیک کرم ساقه خوار برنج توسط زنبور تریکوگراما از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار شده و دولت نیز کنترل بیولوژیکی را به عنوان یک فناوری نوین مبارزه با آفات، مورد توجه و تأکید قرار داده است.

لطیفیان میزان عملیات کنترل بیولوژیک با زنبور تریکوگراما علیه کرم ساقه خوار در سال ۹۹ را ۴۱ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: عملیات کنترل بیولوژیک علیه کرم ساقه خوار برنج در سال ۹۹ باتوجه به میزان اعتبار و امکانات موجود در سطح ۲۱ هزار هکتار برای سه استان مازندران، گیلان و گلستان مصوب شد.

وی اظهار کرد: براساس گزارش‌های واصله در مجموع با استقبال خوب کشاورزان در خرید زنبور تریکوگراما در سطح بیش از ۴۱ هزار هکتار به مرحله اجرا در آمد که رشد نزدیک به دو برابر سطح مصوب داشت، در این سطح از حدود۴۹۰۰۰ گرم زنبور تریکو گراما، معادل۹/۴ میلیون عدد تریکوکارت استفاده شد.

لطیفیان در سال ۱۴۰۰ عملیات کنترل بیولوژیک علیه کرم ساقه خوار برنج باتوجه به پیش‌بینی میزان اعتبارات و امکانات موجود را ۱۹ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این سطح برای چهار استان مازندران، گیلان، گلستان و چهار محال و بختیاری مصوب شده و اکنون در استان مازندران و گیلان مبارزه علیه نسل اول پایان یافته و مبارزه علیه نسل دوم در حال انجام بوده که در مازندران در مراحل پایانی و در استان گیلان در مراحل آغازین نسل دوم است.

وی میزان سطح مبارزه در سالجاری با این افت با استفاده از زنبور تریکوگراما را بیش از ۱۲ هزار هکتار عنوان کرد.

لطیفیان ادامه داد: مبارزه در دو استان چهارمحال وبختیاری و گلستان نیز علیه نسل اول آغاز شده است و در مجموع در سطح حدود ۱۱ هزار هکتار از بیش از۱۸ هزار و ۵۰۰ گرم زنبور ترکوگراما استفاده شده است و پیش‌بینی می‌شود، عملیات اجرایی از سطح مصوب پیش بگیرد.

لطیفیان سطح مبارزه شیمیایی با این آفت را تا ابتدای تیرماه سال‌جاری را نیز ۳۲ هزار و ۵۴۶ هکتار اعلام کرد و گفت: در مجموع مبارزه با آفت ساقه خوار برنج در شالیزارهای کشور در سطحی بیش از ۴۴ هزارو ۵۰۰ هتکار به دو روش بیولوژیک و شیمیایی در حال انجام است.

مطالب مرتبط

با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در 10 هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد ...
وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ...
No Thoughts on مبارزه با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در بیش از ۴۴ هزار هکتار شالیزار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>