پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   زنگ جارویی زرشک و ناآگاهی کشاورزان که به جان درختچه‌ها می‌افتد
8 تیر 1400 , ساعت 12:18

زنگ جارویی زرشک و ناآگاهی کشاورزان که به جان درختچه‌ها می‌افتد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شروع مبارزه تلفیقی با زنگ جارویی زرشک در استان، گفت: در راه مبارزه با آفات از کشاورزان می‌خواهیم به هرکسی اعتماد نکرده و روش‌های مختلف را روی درختچه‌های زرشک امتحان نکنند.

مهدی یوسفی اظهار کرد: زرشک خراسان جنوبی با سطح زیر کشت بالغ بر ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بالاترین سطح زرشک در کشور را داراست.

وی افزود: حدو ۹۸ درصد زرشک تولیدی کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و در دنیا نیز رتبه اول تولید زرشک را داریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این امر و تولید اختصاص مشکلات و مزایایی به همراه دارد، افزود: صادرات اختصاصی از مزایاست و جدید بودن و عدم مطالعه کافی در مورد آفات و مشکلات درختچه‌های زرشک از مشکلات است؛ بنابراین در مورد هر آفت ما خود باید تحقیق و پژوهش داشته باشیم چراکه هیچ تجربه‌ای در جهان وجود ندارد.

یوسفی با بیان اینکه زرشک به عنوان یک محصول مقاوم، اختصاصی و استراتزیک از نظر اقتصادی و اشتغال بسیار بااهمیت است، افزود: در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی، آفات و بیماری‌های گیاهی حالت طغیانی به خود گرفته که یکی از این آفات، زنگ جارویی زرشک است.

وی ادامه داد: با توجه به اطلاعاتی که شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی ارائه داده‌اند، این بیماری برای اولین بار در سال ۸۵ در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه و در روستاهای نوقند و خوان مشاهده شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه این بیماری در این سال‌ها به مرور افزایش پیدا کرده و اکنون حدود ۲۳۶۳ هکتار از باغات استان، آلوده به این بیماری هستند، تصریح کرد: هم اکنون شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، بیرجند، سربیشه و قاین به ترتیب اولویت آلوده به این آفت هستند.

یوسفی با بیان اینکه سطح آلوده با سطح مبارزه تفاوت دارد، تصریح کرد: سطح آلوده یعنی در یک باغ دو آفت هم مشاهد شود می‌گوییم آن باغ آلوده است، اما در مورد مبارزه از سوی سازمان حفظ نباتات، یک مقدار و نرم برای مبارزه تعیین می‌شود؛ از این سطح آلوده حدود ۱۲۴۹ هکتار طی امسال مبارزه تلفیقی (تلفیق چند روش مبارزه با آفات) داشته‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: علائم این بیماری جوش‌های نارنجی رنگ روی سطح و حاشیه برگ‌ها و حالت جارویی گرفتن شاخه‌های درختان آلوده است.

یوسفی با بیان اینکه در راه مبارزه تلفیقی از امکانات دولتی کمک گرفتیم چراکه این آفت را بحران می‌دانیم، افزود: در این راستا، طرحی را تهیه کردیم و در طی بازدیدهایی که مدیران کشوری به استان داشتند اعتباراتی تخصیص پیدا کرده چراکه مبارزه همگانی حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

وی با بیان اینکه اعتبارات مدیریت بحران به این امر تخصیص یافته است، تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر این طرح هر سال بروزرسانی شده است.

زنگ زرشک

.

مشکلاتی که کشاورزان عاملش هستند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلاتی در راه مبارزه تلفیقی وجود دارد، افزود: در خراسان جنوبی، خرده مالکی بسیار شدید است و این امر باعث می‌شود بسیاری از کشاورزان پای کار مبارزه نبوده و از طرف دیگر بسیاری از مالکان در منطقه حضور ندارند.

یوسفی با بیان اینکه اکنون نزدیک به ۱۷ کلینیک گیاهپزشکی در استان فعال هستند که همگی آموزش دیده‌اند، ادامه داد: پایش و ردیابی با بازدیدهای مستمر و کنترل زراعی و مکانیکی در حال انجام است و به کشاورزان توصیه می‌کنیم تهویه مناسب و عدم استفاده بیش از حد از کودهای ازته را در نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکمه در راه مبارزه با آفات از کشاورزان می‌خواهیم به هرکسی اعتماد نکرده و روش‌های مختلف را روی درختچه‌های زرشک امتحان نکنند، تصریح کرد: در این مورد تنها به توصیه‌های کارشناسان کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی توجه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: متاسفانه در حوزه کشاورزی هر فردی خود را صاحب نظر می‌داند و این امر به محصولات کشاورزی و سلامت آن‌ها ضربه شدیدی می‌زند؛ باید همه موارد طبق نظرات علمی و دانشگاهی صورت گیرد تا مبارزه اثربخش باشد.

مطالب مرتبط

در حالی که خشکسالی‌های پی در پی، رمق درختچه های زرشک را گرفته، بیماری زنگ زرشک هم حالا به جان بیش از هزار هکتار از باغ‌های زرشک استان خراسان جنوبی افتاده است ....
No Thoughts on زنگ جارویی زرشک و ناآگاهی کشاورزان که به جان درختچه‌ها می‌افتد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>