مبارزه بیولوژیک با آفات گوجه فرنگی در بروجرد آغاز شد / رهاسازی ۴۰۰ هزار فروند زنبور براکن

براکون-تریکوگراما

چاپ

مدیر جهادکشاورزی بروجرد گفت: در راستای تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم شیمیایی اولین مرحله مبارزه بیولوژیک با آفت پروانه مینوز به وسیله زنبور براکون در مزارع گوجه فرنگی این شهرستان آغاز شد.

جواد گودرزی اظهار داشت: این اقدام که از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته های این محصول جلوگیری می کند امسال در مرحله اول در سطح ۴۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان با رها سازی ۴۰۰ هزار زنبور براکون در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه رهاسازی این زنبورها موجب پارازیته کردن کرم میوه خوار گوجه فرنگی می‌شود، بیان کرد: از فواید (آفت کشی) این زنبورها طی سال جاری در ۲مرحله برای مزارع گوجه فرنگی شهرستان استفاده می شود.

گودرزی با بیان اینکه در سال جاری در این شهرستان ۲ هزار هکتار گوجه فرنگی کشت شده است، افزود: تاثیر این زنبورها سه تا پنج روز بعد از رهاسازی در مزارع مشخص می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد تاکید کرد: مبارزه بیولوژیک یکی از روش های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه ها است.

گودرزی اظهار داشت: این آفت در صورت کنترل نشدن تولید محصول را در هر هکتار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: محدوده فعالیت این زنبورها تنها در مزارع رهاسازی شده است و این نوع آفت به چهار شکل حشره بالغ پروانه، لارو، تخم و شفیره به برگ های گیاه حمله می‌کند و با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه، آن را از بین می‌برد و بیشترین مزارع هدف این آفت را مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و لوبیا تشکیل می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: مرحله دوم و تکمیلی این عملیات تا یک هفته دیگر انجام خواهد شد.