پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   احتمال افزایش مبارزه با ملخ‌های بومی در پی بارش‌های رگباری / وضعیت ملخ مهاجم صحرایی آرام است
12 تیر 1400 , ساعت 11:46

احتمال افزایش مبارزه با ملخ‌های بومی در پی بارش‌های رگباری / وضعیت ملخ مهاجم صحرایی آرام است

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه درحال حاضر وضعیت ملخ مهاجم صحرایی در ایران آرام است، گفت: احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش مبارزه با ملخ‌های بومی باشیم چراکه بارش‌های رگباری و لکه‌ای اخیر در برخی از مناطق استان‌ها بروز کرده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه درحال حاضر وضعیت ملخ مهاجم صحرایی در ایران آرام است، گفت: احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش مبارزه با ملخ‌های بومی باشیم چراکه بارش‌های رگباری و لکه‌ای اخیر در برخی از مناطق استان‌ها بروز کرده است.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، مسعود لطیفیان به ارائه گزارشی از مبارزه، ردیابی و وضعیت انواع ملخ در کشور پرداخت و گفت: سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال ۱۴۰۰ در کشور تاکنون به ۱۹۱۷۳ هکتار (۹۷۲۶ بالدار و ۹۴۴۷ پوره) رسیده است.

وی ادامه داد: بیشترین سطح مبارزه به ترتیب در استان خوزستان با ۱۲۶۸۹ هکتار شامل ۷۶۳۲ بالدار و ۵۰۵۷ هکتار پوره، بوشهر ۵۹۹۰ شامل ۱۶۰۰ هکتار بالدار و ۴۳۹۰ هکتار پوره و ایلام ۴۵۰ هکتار ملخ بالدار) بوده است.

وی مجموع سطح ردیابی و دیده بانی از مهر ۱۳۹۹ تاکنون را در حدود ۲۱ میلیون و هفتصد هزار هکتار اعلام کرد و افزود: درحال حاضر وضعیت ملخ صحرایی در ایران آرام است، البته جمعیت ملخ‌های صحرایی در سطح جهان نسبت به ۳ سال گذشته کاهش داشته است.

وی افزود: این موضوع می‌تواند به دلیل متعدد از جمله گسترش عملیات ردیابی و مبارزه، کاهش بارندگی و از بین رفتن دستجات تخم آفت و خشک شدن مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی باشد.

لطیفیان معتقد است؛ با این شواهد احتمالا طغیان چند سال اخیر ملخ صحرایی رو به کاهش و درحال از بین رفتن است.

به گفته وی؛ در آخرین گزارش ردیابی ملخ صحرایی در مناطق کانونی کشور نتایج زیر به دست آمده است؛ جمعیت ملخ صحرایی کمتر شده، پوشش گیاهی خشک، خاک بدون رطوبت و گرما حدود ۴۰ درجه است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره آخرین وضعیت ملخ های بومی نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود در سالجاری سطحی در حدود ۲۵۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ های بومی در کشور صورت بگیرد.

لطیفیان افزود: سطح مبارزه با ملخ‌های بومی تا تاریخ ۱۴۰۰/۴/۵ در حدود ۱۶۵ هزار هکتار در ۲۰ استان گزارش شده است که مبارزه بصورت لکه‌ای در برخی استان‌ها همچنان ادامه دارد.

وی بیشترین سطح مبارزه با ملخ بومی را مربوط به منطقه طارم در استان زنجان در حدود ۴۰۰۰۰ هکتار عنوان کرد.

لطیفیان با اشاره به گرمای کم سابقه در کشور، اظهار کرد: به دلیل گرم بودن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی در مراتع و مناطق کانونی ملخ‌های بومی و همچنین در بسیاری از استان‌های دیگر جمعیت و تراکم این ملخ‌های در کشور کاهش یافته و کنترل صورت گرفته است.

وی پیش بینی کرد: احتمالا در روزهای آینده با شیب ملایم و سطوح کم شاهد افزایش مبارزه با ملخ های بومی باشیم چراکه بارش‌های رگباری و لکه‌ای اخیر در برخی از مناطق استان‌ها بروز کرده است.

لطیفیان تصریح کرد: در حال حاضر مبارزه با پوره‌های ملخ ایتالیایی در برخی از استان‌ها از جمله آذربایجان غربی، اردبیل و گلستان ظاهر شده و مبارزه با آنها درحال انجام است.

وی یادآور شد: ملخ‌های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می‌گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی،ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ‌های بومی و غیرمهاجر است.

لطیفیان خطاب به کشاورزان و باغداران و کارشناس سازمان حفظ نباتات کشور، توصیه کرد: در تمام استان‌ها عملیات ردیابی و پایش تا پایان عملیات مبارزه، بطور منظم انجام شود و عملیات مبارزه با ملخ‌های بومی در زمان و مکان مناسب با روش‌های مختلف و سموم مناسب اصورت گیرد که هم آفت کنترل شود و هم به زراعت و باغات خسارت وارد نشود.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان انجام دهند....
مدیریت حفظ نباتات استان اردبیل، شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانسته و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان، انجام دهند. مدیریت حفظ ...
معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات كشور در بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در استان اردبیل تاکید کرد. حسین رنجبر اقدم در سفر به ...
No Thoughts on احتمال افزایش مبارزه با ملخ‌های بومی در پی بارش‌های رگباری / وضعیت ملخ مهاجم صحرایی آرام است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>