سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   مطالب, نشریه و دستورالعمل  »   تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی نماتد گال دانه گندم
12 تیر 1400 , ساعت 12:14

تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی نماتد گال دانه گندم

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی نماتد گال دانه گندم توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید.

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی نماتد گال دانه گندم توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید.

نماتد گالزای دانه گندم یا نماتد گال گندم با نام علمی Anguina tritici، اولین نماتد انگل گیاهی بود که در سال ۱۷۴۳ کشف شد. این نماتد، انگل اجباری برگ و خوشه گندم می باشد. این آفت در فهرست آفات اقتصادی و مهم ایالات متحده آمریکا و در لیست ارگانیسم های مضر سایر کشورها قرار دارد.

میزان خسارت این نماتد در مناطق کـاملاٌ آلـوده گنـدم، تـا حـدود ۵۰% محصول و در مناطق آلوده کشت جو تا ۱۰ درصد عملکرد محصول برآورد شده است. استفاده از شیوه های نوین کشاورزی، از جمله استفاده از بذر سالم عاری از آلودگی و تناوب زراعی از جمله راهکارهای مهم در کنترل این نماتد است.

یکی از مهمترین عوامل خسارتزا که مزارع گندم را تهدید می کند نماتد گالزای گندم است که در آب و هوای خنک و مرطوب شرایط برای رشد و توسعه این آفت فراهم می­شود.

نماتد گال گندم در انتقال باکتری عامل بیماری خوشه صمغی گندم با نام علمی Rathayibacter tritici و قارچ عامل بیماری پیچیدگی و سیاه شدن خوشه و برگ گندم با عامل Dilophospora alopecuri نقش دارد.

.

برای دریافت “دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی نماتد گال دانه گندم” کلیک کنید:

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهـداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: رویکرد اصلاح ساختـار و کوچک سازی بـدنه دولت از طریق واگذاری تصدی ها به بخش های غیر دولتی موجب گردیده تا ...
قابلیت‌های اقتصادی بوشهر کم نیستند از صنایع نفتی و دریایی گرفته تا رونق کشاورزی با نخل‌های سر به فلک کشیده و تولید گوجه‌فرنگی در خارج از فصل، درست زمانی که در مختلف کشور ...
استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی کشور محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که این استان نخستین تولید کننده نشای گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و تولید کننده نخست خارج از فصل این محصول در ایران است....
No Thoughts on تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی نماتد گال دانه گندم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>