پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اصفهان  »   با گندم آفت‌زده نمی‌توان نان باکیفیتی پخت کرد
16 تیر 1400 , ساعت 11:36

با گندم آفت‌زده نمی‌توان نان باکیفیتی پخت کرد

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان گفت: با گندم آفت زده نمی توان نان ایده آل و باکیفیتی پخت کرد، اما دولت می تواند به جای ورود ذرت، گندم باکیفیت را از خارج وارد کشور کند و گندم های آفت زده را برای خوراک دام به دامداری ها تحویل دهد.

محمدرضا خواجه در خصوص پیشنهاد افزایش قیمت نان در حالی که سال به سال از کیفیت نان کاسته می شود، اظهار کرد: تغییر نکردن و ثبات نرخ نان طی چند سال گذشته، موجب تخریب کیفیت نان و فرار کارگران نانوایی شده است.

وی درباره کیفیت پایین نان، توضیح داد: دلیل ۵۰ درصد دلیل کیفیت نان به کیفیت گندم، ۳۰ درصد به مهارت و تخصص نانوا و ۲۰ درصد به تنور و تجهیزات نانوایی برمی گردد.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان افزود: اگر کیفیت نان کاهش می یابد در درجه نخست به دلیلی نوسان کیفی گندم در کشور است.

وی تصریح کرد: تنها سه استان گلستان، خوزستان و فارس گندم خوب و با کیفیت تولید می کنند و گندم سایر استان ها کیفیت خوبی ندارند، به همین دلیل نانوایان ناچارند با امکانات موجود، پخت نان کنند.

خواجه با تاکید بر اینکه با گندم آفت و سِن زده نمی توان نان ایده آل و باکیفیتی تولید کرد، گفت: در این شرایط نه رئیس اداره غله مسئول است و نه استاندار، اما دولت می تواند به جای ورود ذرت، گندم باکیفیت را از خارج وارد کشور کند و گندم های آفت زده را برای خوراک دام به دامداری ها تحویل دهد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴ میلیون تن گندم وارد کشور می شود، گفت: به نظر می رسد سال جدید واردات گندم بیشتر شود، چراکه کشور درگیر خشکسالی شده است، از سوی دیگر به دلیل پایین بودن نرخ تضمینی گندم، کشاورزان تمایل دارند گندم خود را به دامداری ها بفروشند.

نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با اشاره به کیفیت خوب گندم های وارداتی به دلیل خواب سه ماهه آنها، تاکید کرد: اگر گندم های داخلی نیز در سیلوها خواب سه ماهه داشتند، کیفیت آنها بهتر می شود.

وی تاکید کرد: فقدان خواب گندم موجب کاهش گلوتن گندم می شود که کاهش آن موجب کم شدن چسبندگی خمیر، متلاشی شدن خمیر و در نهایت منجر به تولید نان ضایع می شود.

خواجه با تاکید بر اینکه مطابق استاندار جهانی وجود ۱۰ درصد ضایعات نان طبیعی است، گفت: میزان ضایعات نان در اصفهان کمتر از ۱۰ درصد است، در حالی که میانگین کشوری ۳۰ درصد و ضایعات نان در برخی استان ها حتی ۷۰ درصد هم می رسد.

مطالب مرتبط

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور دکتر اعظمی، عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد....
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با رصد و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات نباتی، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم تحویلی به مراکز خرید به ثبت رسید....
مدیر کل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور بر ضرورت پایش های مستمر توسط کارشناسان و مبارزه به موقع در زمان اعلامی از سوی شبکه های مراقبت تاکید ...
No Thoughts on با گندم آفت‌زده نمی‌توان نان باکیفیتی پخت کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>