پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   تهدید کنه تارتن برای ۹۰ درصد نخیلات استان بوشهر
17 تیر 1400 , ساعت 12:18

تهدید کنه تارتن برای ۹۰ درصد نخیلات استان بوشهر

کنه‌های تارتن یا گرد آلود خرما یکی از تهدید‌های خطرناک برای نخلستان‌های استان بوشهر است که بیش از ۹۰ درصد نخیلات استان را تهدید می‌کند.

کنه‌های تارتن یا گرد آلود خرما یکی از تهدید‌های خطرناک برای نخلستان‌های استان بوشهر است که بیش از ۹۰ درصد نخیلات استان را تهدید می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به آغاز فصل گرما، کاهش رطوبت نسبی هوا ، وجود ریز گرد‌ها و وزش باد‌های گرم و خشک فصلی، شرایط لازم برای فعالیت، افزایش نسل و خسارت کنه تارتن نخیلات در استان فراهم است.

احمد سبحانی افزود: در استان بوشهر حدود ۳۴ هزار هکتار باغات خرما از ارقام مختلف وجود دارد که کنه تارتن در بیش از ۹۰ درصد این باغات فعالیت می‌کند و در صورت عدم مبارزه به‌موقع خسارت بسیار بالایی از نظر کمی و کیفی به محصول تولیدی وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی، جم، بوشهر و گناوه از جمله شهرستان‌های عمده تولید خرما در استان هستند که ارقام غالب شامل کبکاب، زاهدی، شهابی، شکر، خاصویی، برحی و گنتار است.

سبحانی گفت: کنه‌های تارتن یا گرد آلود خرما روی بیشتر ارقام فعالیت می‌کند این آفت با کشیدن شیره غذایی برگ و میوه‌ها، باعث خشک شدن پوست میوه شده و اگر خسارت ادامه یابد اندازه میوه و ارزش غذایی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: در صورت تداوم فعالیت، میوه و خوشه حالت غبارآلود به خود گرفته و تار‌هایی در فاصله بین میوه‌ها تنیده می‌شود که محل تردد و تخم‌گذاری آفت است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان گفت: برای کنترل شیمیایی می‌توان به محض مهاجرت کنه‌های بالغ از تاج درخت به سمت خوشه‌ها، از سموم کنه کش اختصاصی نظیر فن پیروکسی میت (اورتوس)، بروموپروپیلات (نئورون)، هگزی تیازوکس (نیسورون)، اسپیرودیکلوفن (انویدور) یا کنه کش عمومی نظیر فن پروپاترین (دانیتل)، آبامکتین (ورتیمک) و یا دیازینون با مشورت کارشناسان استفاده کرد.

سبحانی افزود: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و شدت خسارت کنه جلوگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: کشاورزان مراقب باشند تا زمانی که فعالیت آفت شروع نشده سم‌پاشی را شروع نکنند، چون علاوه بر هزینه‌بر بودن منجر به آلودگی محیط‌زیست شده و تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان از آغاز عملیات کنترل کنه گردآلود خرما در شهرستان تنگستان خبر داد. اسلام رضایی اظهار داشت: آفت کنه گردآلود یا تارتن خرما از آفات مهم ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به لزوم رديابی و كانون كوبی آفت كنه زنگ مركبات تاکید کرد. به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به لزوم مبارزه با کنه زنگ مرکبات در باغ ها تاکید کرد. عبدالرحمن زاغی با اشاره به مشاهده علایم خسارت کنه زنگ در برخی ...
بیش از یک هزار هکتار از نخلستان‌های شادگان در برابر کنه تارتن ایمن شدند. مدیر جهاد کشاورزی شادگان با اشاره به اینکه از نیمه اول خرداد ماه مبارزه با کنه ...
No Thoughts on تهدید کنه تارتن برای ۹۰ درصد نخیلات استان بوشهر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>