پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   نشست بررسی كارایی پهپاد در گیاهپزشكی و تعیین عوامل خسارتزای كشاورزی
21 تیر 1400 , ساعت 11:29

نشست بررسی کارایی پهپاد در گیاهپزشکی و تعیین عوامل خسارتزای کشاورزی

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت:‌ استفاده از پهپاد در گیاهپزشکی می‌تواند در جهت تحلیل و تجزیه وضعیت عوامل خسارتزای کشاورزی بکار گرفته شود.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات، دکتر مسعود لطیفیان در نشست بررسی کارایی استفاده از پهپاد در حفظ نباتات کشور، افزود: امروزه پهپادهایی ساخته شده‌اند که نقشه‌های سه‌بعدی با دقت فوق‌العاده بالا تهیه می‌کنند و آنها را در اختیار مدیران حفظ نباتات برای تحلیل و تجزیه وضعیت عوامل خسارتزای قرار می‌دهند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های مدیران حفظ نباتات نداشتن نظارت صحیح از وضعیت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در اراضی وسیع کشاورزی است. این مشکل در حال حاضر باعث افزایش ریسک و هزینه حفاظت از محصولات کشاورزی می‌شود. در چنین شرایطی استفاده از پهپاد در کشاورزی و تصاویر تهیه شده از آنها راه‌حل منطقی به نظر می‌رسد و کمی از این دغدغه می‌کاهد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: استفاده از پهپاد در کشاورزی و برای سمپاشی، باعث افزایش بهره‌وری فرایند سمپاشی می‌شود و میزان سموم نفوذ کرده به آب‌های زیرزمینی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به گفته وی، سمپاشی زمین‌های کشاورزی با استفاده از پهپاد کشاورزی در مدت زمان بسیار کمتری نسبت به سایر روش‌های سنتی صورت می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: برخلاف هواپیماهای شناخته شده و بزرگ، خرید و استفاده از پهپادهایی مانند کوادکوپتر، هگزاکوپتر و اوکتاکوپتر راحت و ارزان تر است.

بنابر این گزارش، بر اساس آخرین آمار، این صنعت در دنیا در زمینه کاربردهای غیرنظامی بازاری معادل ۱۲۷ میلیارد دلار در جهان دارد که سهم ایران از این بازار پرسود، حدود ۳ الی ۵ میلیارد دلار است.

توسعه استفاده از این پرنده‌های آهنی در بخش کشاورزی هوشمند در کشور پتانسیل ایجاد ۱۵ هزار شغل مستقیم با درآمد ۱۵۰۰ میلیارد تومان دارد. عددی بزرگ و قابل توجه که می تواند بازار بزرگی برای فعالان و علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کند.

از مهمترین مشکلات کاربرد این تکنولوژی در حفظ نباتات این است که برخلاف هواپیماهای بزرگ، پهپادها در برابر شرایط آب و هوایی فوق العاده حساس هستند. به عنوان مثال اگر باد شدید در حال وزیدن یا آب و هوا بارانی باشد، پهپادها نمی‌توانند هیچ عملیاتی انجام دهند.

قطعا با پیشرفت فناوری و ایجاد بسترهای لازم، در آینده نه چندان دور کاربردهای پهپادها بیش از پیش در گیاهپزشکی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل فناوران ایرانی نیز به این عرصه ورود کرده‌اند و با تلاش‌های صورت گرفته تلاش می‌کنند تا با طراحی و تولید پهپادهای ایران‌ساخت، بازار داخلی آن را توسعه دهند و به رونق اقتصادی و توسعه این تکنولوژی در حفظ نباتات کشور کمک کنند.

گفتنی است؛ نشست بررسی کارایی استفاده از پهپاد در حفظ نباتات کشور با هدف بحث و تبادل نظر بین بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی در زمینه فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط ضعف و قوت استفاده از این تکنولوژی در گیاهپزشکی کشور و با حضور معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، ریاست موسسه تحقیقات فنی و مهندسی، روسای بخش‌های تحقیقاتی، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در محل موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی برگزار شد.

مطالب مرتبط

۶ پهپاد برای سمپاشی مزارع کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کار گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری؛ رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان ...
از پهپاد کشاورزی مددجویان کمیته امداد امام(ره) در شهرستان فلارد رونمایی شد. مدیرکل کمیته امداد استان گفت: سه نفر از مددجویان کمیته امداد امام (ره) شهرستان فلارد با دریافت ۳ ...
دومین کوادکوپتر سمپاشی و مبارزه با آفات در شهرستان نمین به ناوگان مکانیزاسیون کشاورزی استان اردبیل ملحق شد. سمپاشی یکی از راهکار‌های مبارزه با آفات در زمین‌های کشاورزی است، که ...
پشتیبانی تحقیقاتی آزمایشگاه های مستقر در  دانشگاه شریف و تعامل با پژوهشکده های کشاورزی، در یک شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه شریف منجر به خلاقیت هایی در رفع نیاز ...
No Thoughts on نشست بررسی کارایی پهپاد در گیاهپزشکی و تعیین عوامل خسارتزای کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>