پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   علمی  »   انجمن حشره‌شناسی آمریکا: اسامی نامناسب حشرات تعویض می شوند
26 تیر 1400 , ساعت 17:01

انجمن حشره‌شناسی آمریکا: اسامی نامناسب حشرات تعویض می شوند

این اسامی حاوی توهین قومی بودند و کولی‌ها مدت‌ها پیش به آن‌ اعتراض کرده بودند.

کارشناسان انجمن حشره‌شناسی آمریکا، بزرگترین و مهمترین تشکل متخصصین حشره شناسی دنیا، پس از بررسی اصطلاحات نامناسب و با کلیشه های منفی، نام دو گونه حشره موسوم به مورچه کولی  (gypsy ants)  و بید کولی (gypsy moth)  را به دلیل آنکه توهین آمیز و نامناسب هستند عوض می‌کنند.

انجمن حشره‌شناسی آمریکا (ESA) که بر اسامی عام حشرات نظارت می‌کند، اعلام کرد که این تغییر در راستای ارزیابی مجدد اصطلاحات مسئله‌دار اعمال شده است.

این انجمن تاکید کرد: اسامی جدید نباید حاوی کلیشه‌های منفی قومی یا نژادی باشد.

این نخستین بار است که انجمن حشره‌شناسی آمریکا به دلیل نامناسب بودن نامی آن را عوض می‌کند. در موارد قبلی، اسامی را به علت نداشتن دقت علمی تغییر داده بودند.

میشل اسمیت، رئیس این انجمن می‌گوید: این اسامی حاوی توهین قومی بودند و کولی‌ها مدت‌ها پیش به آن‌ اعتراض کرده بودند. از طرفی هیچ قومی دوست ندارد با یک حشره موذی و زیان‌باری همنام باشد.

انجمن حشره ‌شناسی آمریکا اسامی شاپرک یا پروانه کولی (پروانه ابریشم باف ناجور) و مورچه کولی را از فهرست خود موسوم به فهرست اسامی عام حشرات و جانداران مرتبط حذف کرده است.

پروفسور تری مک گلین از دانشگاه کالیفرنیا که رواج دهنده نام مورچه کولی از حدود سال ۲۰۰۰ بود، در سال ۲۰۱۹ از این نامگذاری اظهار پشیمانی و تاسف کرده و اعلام کرد که وقت آن است که این مساله حل شود. وی از تصمیم انجمن در تغییر نام این حشره اظهار خوشحالی کرده است.

این انجمن از مردم خواست کمک کنند و برای این بید که لارو برگخوار آن از آفات مخرب است و جنگلهای آمریکای شمالی به شدت مبتلا به آن هستند و برای این مورچه کمتر شناخته شده، نام‌های دیگری پیشنهاد کنند. انجمن اظهار امیدواری کرده تا قبل از پایان سال نامهای مناسب برای این دو حشره انتخاب شوند.

اسمیت می‌گوید: هدف از انتخاب اسامی عام، ارتباط برقرار کردن آسان‌تر بین محققان و مخاطب معمولی است. در کل در فهرست انجمن حشره‌شناسی آمریکا، اسامی عام حشرات شناخته شده از این لحاظ موفق بوده‌اند ولی اسامی ناخوشایند برای جوامع به حاشیه رانده شده و در نتیجه چنین هدفی را نقض می‌کند.

مطالب مرتبط

آفت پروانه ابریشم باف ناجور به درختان لوَر و بلوط جنگل های مازندران حمله کرد. رئیس اداره حفاظت و حمایت منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی نوشهر گفت: آفت پروانه ...
آفت کرم ابریشم باف ناجور این روز‌ها به جان درختان جنگلی گلستان افتاده است. کارشناس گیاهپزشکی منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در گلستان دو هزار هکتار از درختان جنگلی ...
مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» به عنوان بلای جان پهنه جنگلی ارسباران در آذربایجان‌شرقی، با هم‌افزایی اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در سال ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
No Thoughts on انجمن حشره‌شناسی آمریکا: اسامی نامناسب حشرات تعویض می شوند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>