سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   تازه های نشر, نشریه و دستورالعمل  »   فهرست آفات، بیماری ها و علف های هرز مهم محصولات عمده كشاورزی، سموم و روشهای توصیه شده جهت كنترل آنها (مرداد 1400)
10 مرداد 1400 , ساعت 10:48

فهرست آفات، بیماری ها و علف های هرز مهم محصولات عمده کشاورزی، سموم و روشهای توصیه شده جهت کنترل آنها (مرداد ۱۴۰۰)

استراتژی مدیریت آفات IPM، بر جلوگیری یا مهار درازمدت آفات با حداقل اثرات برسلامتی انسان، محیط زیست و موجودات غیرهدف تکیه می کند. در این روش استفاده از سموم مجاز و توصیه شده به عنوان آخرین راهبرد اجرایی با در نظر گرفتن حداقل اثرات سوء برای انسان و محیط زیست و دشمنان طبیعی آفات محسوب شده که در آن سعی می شود تا با تلفیق عوامل طبیعی و استفاده از آنها در کشاورزی، مصرف نهاده های خارجی مانند سموم و کودهای شیمیایی تا حد امکان مدیریت شده و شرایط مناسب برای سلامت بشر و محیط زیست فراهم شود.

یکی از مهمترین دغدغه ها و مشکلات فعلی جهان موضوع امنیت غذایی است. رشد سریع جمعیت، تغییر فرهنگ و الگوی غذایی، محدودیت منابع تولید (بویژه آب و خاک)، شرایط نامساعد اقلیمی و خسارتهای ناشی از آن و همچنین خسارات ناشی از عوامل زیان رسان گیاهی به محصولات کشاورزی، دستیابی به کشاورزی پایدار را بسیار دشوار نموده است. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به قریب ۱۰ میلیارد نفر برسد و در این افق زمانی میزان غذای مورد نیاز حداقل ۷۰ درصد بیش از شرایط فعلی خواهد بود. برای تامین این نیاز، ضمن تغییر الگوی مصرف می بایستی توسعه عمودی از طریق افزایش بهره وری عوامل تولید در قالب افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش ضایعات، افزایش راندمان مصرف نهاده های کشاورزی و مدیریت عوامل زیان رسان را به طور جدی در دستور کار قرار دارد. در مبارزه با آفات روشهای سازگار با محیط زیست در قالب مدیریت تلفیقی آفات ( IPM ) ضروری است.

روشهای ترجیحی کنترل آفات شامل کنترل بیولوژیکی با استفاده از عوامل موجود در طبیعت، استفاده تناوبی ازگونه ها یا ارقام گیاهی مقاوم، انتخاب آفتکش هایی با حداقل سمیت برای انسان یا موجودات غیر هدف، انتخاب عملیات هرس، تغذیه و آبیاری، تناوب، تغییر تاریخ کاشت که منجر به کاهش جمعیت آفات شود، از جمله راههایی برای جلوگیری از گسترش آفات است. این رویکرد پایدار، بر کنترل آفات بوسیله تلفیق ابزارهای بیولوژیکی، زراعی، فیزیکی و شیمیایی در مسیری که مخاطرات اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی را به حداقل ممکن برساند، توجه بسیاری دارد.

در نهایت IPM از شناخت آفت، محصول و شرایط زیست محیطی برای انتخاب بهترین تلفیق استراتژیهای مدیریتی استفاده می کند. روش کنترل شیمیایی (کاربرد سموم) هنوز در اغلب موارد به عنوان سریعترین، موثرترین و ارزانترین روش کنترل آفات مخصوصا زمانی که تراکم آفت به سطح زیان اقتصادی رسیده باشد مطرح است، لذا با توجه به طیف تاثیر گسترده آفتکش ها بایستی کاربرد آنها در چارچوب برنامه مدیریت آفات با در نظر گرفتن جنبه های اکولوژیکی محیط زیست باشد تا به عنوان ابزار قابل اعتماد به حساب آیند. علیرغم این تاثیرات مفید، استفاده بی رویه و ناآگاهانه از آفتکشها، با اصول اکولوژیکی مغایرت داشته و میتواند منشاء مشکلات عدیده ای از قبیل ایجاد نژادهای مقاوم در برابر شیوع آفات درجه دوم، اثرات نامطلوب روی موجودات غیر هدف (پارازیتوئید و پرداتورها)، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی و مسمومیت مستقیم حاد و مزمن برای کاربر و مصرف کننده محصولات باشد.

با عنایت به موارد فوق در این کتاب آخرین یافتههای علمی، تحقیقاتی و اجرایی برای بهره برداران (کلیه کارشناسان کشاورزی به ویژه کارشناسان حفظ نباتات و کلینیکهای گیاهپزشکی و کشاورزان پیشرو) تهیه شده و امید است برای حفظ محصولات کشاورزی از گزند عوامل خسارتزا موثر باشد.

.

برای دریافت کتاب “فهرست آفات، بیماری ها و علف های هرز مهم محصولات عمده کشاورزی، سموم و روشهای توصیه شده جهت کنترل آنها” کلیک کنید:

مطالب مرتبط

چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه مصرف بی رویه سم در کشور به حداقل رسیده است، گفت: به ازای هر کیلوگرم محصولی که در کشور تولید می‌شود حدود ۰.۳۵ گرم سم ...
نام نشریه: فهرست آفات، بيماريها و علفهای هرز مهم محصولات عمده كشاورزی، آفت كش ها و روشهاي توصيه شده جهت كنترل آنها منتشر کننده: معاونت کنترل ...
    نام نشریه: فهرست آفات، بیماری ها و علف های هرز مهم محصولات عمده کشاورزی، سموم و روش های توصیه شده جهت کنترل آنها ویراستاران: سعیده نوربخش، حمیده صحراییان تاریخ انتشار: تیرماه 1395 ناشر: معاونت کنترل و مبارزه با ...
No Thoughts on فهرست آفات، بیماری ها و علف های هرز مهم محصولات عمده کشاورزی، سموم و روشهای توصیه شده جهت کنترل آنها (مرداد ۱۴۰۰)

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>