سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   مطالب, نشریه و دستورالعمل  »   دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری کپک خاكستری انگور
17 مرداد 1400 , ساعت 17:49

دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری کپک خاکستری انگور

دســـتورالعمـل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری کپک خاکستری انگور توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات تهیه و تـدوین شـد.

بیماری کپک‌ خاکستری در بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی وجود داشته و از مهم‎ترین بیماری‌های قبل و پس از برداشت انگور محسوب می‌شود. تقریبا در تمامی تاکستان‌های مناطق مختلف جهان و ایران شیوع دارد. این قارچ دارای نژادهای مختلف بوده و دامنه میزبانی وسیعی دارد که به غیر از انگور به محصولات دیگر از جمله توت‌فرنگی، رز و غیره نیز حمله می‌کند.

عامل بیماری، گل‌آذین خوشه را آلوده کرده و سبب خشکیدگی شکوفه‌ها می‌شود. در صورت شدید بودن بیماری در دوره گلدهی، خوشه گل خشک شده و می افتد. آلودگی روی خوشه‌های انگور به وضوح قابل رویت است در خوشه‌های به هم فشرده آلودگی شدیدتر است.

آلودگی در خوشه‌ها از وسط در محل‌هایی که حبه‌ها به هم فشردگی زیادی دارند، شروع شده و عفونت به قسمت‌های پایین‌تر گسترش یافته و کل خوشه را با تولید توده متراکم از میسلیوم و اسپورهای قارچ عامل بیماری، آلوده می‌کند. در هوای خشک، حبه‌های آلوده خشک می‌شوند و در صورت مرطوب بودن هوا، حبه‌ها نرم شده و آبکی می‌شوند. در چنین شرایطی، رطوبت باعث پوشیده شدن سطح حبه‌ها با لایه خاکستری از قارچ عامل بیماری می‌شود.

.

برای دریافت “دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری کپک خاکستری انگور” کلیک کنید:

مطالب مرتبط

No Thoughts on دستورالعمل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری کپک خاکستری انگور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>