پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در ۲۷۰ هزار هکتار از شالیزارها
20 مرداد 1400 , ساعت 12:33

مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در ۲۷۰ هزار هکتار از شالیزارها

مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج تاکنون در بیش از ۲۷۰ هزار هکتار شالیزارهای استان های شمالی انجام شده است.

مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج تاکنون در بیش از ۲۷۰ هزار هکتار شالیزارهای استان های شمالی انجام شده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب گفت: تاکنون در سطح حدود ۲۵۰ هزار هکتار از شالیزارهای سه استان گیلان، مازندران و گلستان مبارزه شیمیایی و ۲۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار برنج صورت گرفته است.

اکبر آهنگران افزود: امسال به دلیل شرایط گرما و خشکسالی، جمعیت اغلب آفات در محصولات از جمله کرم ساقه خوار برنج در شالیزارها بالا بود که با پایش، پیش آگاهی و اطلاع رسانی به موقع کارشناسان حفظ نباتات و مبارزه انجام شده توسط کشاورزان، مدیریت و کنترل خوبی در نسل اول و دوم این آفت انجام شد و این آفت در کشت اول برنج نتوانست خسارتی به محصولات وارد کند.

وی با بیان این که در استان های گیلان و مازندران، برداشت کشت اول برنج در مرحله نهایی است، اظهار داشت: اکنون کشت دوم برنج به ویژه در استان مازندران در سطح حدود ۱۰۰ هزار هکتار در حال انجام است و از آنجایی که در کشت دوم برنج شرایط آب و هوایی برای رشد و افزایش جمعیت کرم ساقه خوار و نسل های بعدی آن مساعدتر است، از این رو کشاورزان بیشتر باید در مبارزه با این آفت دقت کنند تا خسارت نبینند.

آهنگران درباره علایم حضور کرم ساقه خوار در مزارع برنج گفت: لاروهای سن اول هر نسل این آفت از برگ ها تغذیه و سوراخ هایی را به صورت خطوط موازی در آن ایجاد می کنند و به تدریج داخل ساقه ها شده که در نسل اول موجب مرگ جوانه مرکزی و از بین رفتن گیاه و در نسل دوم منجر به سر سفیدی خوشه برنج می شود.

وی با بیان این که کارشناسان حفظ نباتات در زمان کشت دوم برنج نیز در عرصه، کار نظارت و پایش را انجام خواهند داد، از کشاورزان خواست هوشیار باشند و به محض اطلاع رسانی، مبارزه با این آفت را بدون تعلل آغاز کنند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور اذعان داشت: خوشبختانه سموم به اندازه کافی برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج موجود است و موضوع مهم مبارزه کشاورزان بر اساس توصیه های کارشناسان حفظ نباتات می باشد.

وی در مورد مبارزه با علف های هرز در شالیزار ها گفت: در تمام سطوح زیر کشت برنج با علف های هرز مبارزه شده است.

آهنگران سطح مبارزه با علف های هرز در مزارع برنج استان های گیلان، مازندران و گلستان را حدود ۵۰۰ هزار هکتار عنوان کرد.

وی در همین حال از مبارزه شیمیایی با بیماری بلاست برنج در سطح حدود ۱۵۵ هزار هکتار از شالیزارهای کشور خبر داد.

آهنگران افزود: با بروز بیماری بلاست، لکه هایی روی برگ های برنج ظاهر می شود که در صورت عدم مبارزه به موقع، ساقه برنج، گردن خوشه و خوشه را نیز آلوده می کند و در نهایت موجب کاهش محصول خواهد شد.

مطالب مرتبط

با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در 10 هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد ...
وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ...
No Thoughts on مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در ۲۷۰ هزار هکتار از شالیزارها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>