پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, زنجان  »   خسارت ۱۵ درصدی آفت زنجره مو به تاکستان‌های خرم‌دره
20 مرداد 1400 , ساعت 8:32

خسارت ۱۵ درصدی آفت زنجره مو به تاکستان‌های خرم‌دره

مدیر جهادکشاورزی خرم‌دره، با بیان اینکه امسال آفت زنجره به ۱۵ درصد از تاکستان‌های خرم‌دره آسیب‌زده است، خاطرنشان کرد: به منظور ریشه‌کنی این آفت خطرناک، مبارزه همگانی مستمر و تلفیقی مکانیکی و شیمیایی الزامی است که این امر نیز مستلزم توجه جدی همه تاکداران است.

رئیس جهادکشاورزی خرم‌دره گفت: آفت زنجره مو به ۱۵ درصد از تاکستان‌های این شهرستان خسارت زده است.

علی محمدی با بیان اینکه زنجره مو یکی از آفت‌های مهم درختان انگور در این منطقه است، اظهار کرد: این آفت دارای سه مرحله زیستی شامل حشره کامل، پوره و تخم است.

وی، با یادآوری اینکه خسارت عمده این آفت مربوط به تغذیه طولانی‌مدت پوره‌ها از شیره نباتی ریشه درختان مرغ و تخم‌گذاری حشرات کامل روی سرشاخه‌ها است، تصریح کرد: حشرات کامل زنجره مو در هوا و شرایط آب و هوایی از اردیبهشت شروع به خروج از خاک می‌کنند.

این مسئول با توضیح این مطلب که خسارت عمده و اصلی این آفت مربوط به پوره‌های آن است که به مدت نسبتاً طولانی روی ریشه درختان مو متمرکز شده و از شیره نباتی آن تغذیه می‌کنند، گفت: در نتیجه این امر، رشد شاخه‌های جوان کند و یا متوقف شده و خوشه‌های انگور کوچک و ضعیف می‌شود.

محمدی ادامه داد: این آفت گاهی اوقات تا ۹۰ درصد موجب کاهش عملکرد محصول می‌شود و نهایتاً باعث خشک شدن یا به اصطلاح خواب دیدن درخت انگور می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی خرم‌دره تاکید کرد: نوع دیگر خسارت مربوط به تخم‌گذاری حشرات کامل است که روی سرشاخه‌ها صورت گرفته و باعث خسارت و خشکیدگی شاخه‌های نازک می‌شود که خسارت وارد شده در این زمان فقط در حدود ۸ تا ۱۰ درصد است.

وی با اشاره به مهم‌ترین راه‌های کنترل آفت زنجره مو، افزود: از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توان به استفاده از یخ آب زمستانه، هرس شاخه‌های آلوده به تخم و سوزاندن آن‌ها در اوایل تیرماه تا اواخر مردادماه، از بین بردن میزبان‌های وحشی و علف‌های هرز در تاکستان‌ها و اطراف آن، انتخاب زمین‌های سبک و شنی برای کاشت مو و پرهیز از احداث باغ در خاک‌های رسی و سنگین، استفاده از واریته‌های مقاوم، بیل زدن کف باغ در بهار و جمع‌آوری و از بین بردن پوره‌ها، تقویت درختان به وسیله کودهای حیوانی کاملاً پوسیده به صورت چالکود در پاییز و چهار کودهای ماکرو اشاره کرد.

محمدی با اشاره به اینکه استفاده از سموم شیمیایی مناسب، از دیگر راهکارهای مقابله با این آفت است، افزود: استفاده از این سموم با تشخیص کارشناسان فنی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان انجام می‌پذیرد.

مدیر جهادکشاورزی خرم‌دره، با بیان اینکه امسال آفت زنجره به ۱۵ درصد از تاکستان‌های خرم‌دره آسیب‌زده است، خاطرنشان کرد: به منظور ریشه‌کنی این آفت خطرناک، مبارزه همگانی مستمر و تلفیقی مکانیکی و شیمیایی الزامی است که این امر نیز مستلزم توجه جدی همه تاکداران است.

مطالب مرتبط

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذر بایجان غربی گفت: زنجره مو یکی از مهمترین آفات باغات انگور بوده و حشره از طریق تغذیه پوره ها از ریشه و تخم ریزی ماده ها در ...
نشست ارزیابی وضعیت خسارت آفت خوشه خوار انگور و بررسی باقیمانده سموم روی این محصول و موانع موجود در صادرات کشمش روز جمعه با حضور قایم مقام وزیر جهاد کشاورزی در قزوین برگزار ...
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز جمعه در سفر به استان قزوین از ایستگاه پیش آگاهی آفات انگور تاکستان بازدید کرد. به گزارش گیاهپزشکی ایران به نقل از روابط ...
دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی زنجره مو توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. زنجره مو با نام علمی Psalmocharias ...
No Thoughts on خسارت ۱۵ درصدی آفت زنجره مو به تاکستان‌های خرم‌دره

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>