پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان, گزارش  »   تلف شدن میلیون ها زنبور عسل در بهبهان/ با خاطیان برخورد می‌شود / چرا بر توزیع سموم کشاورزی نظارت نمی‌شود؟
8 شهریور 1400 , ساعت 8:56

تلف شدن میلیون ها زنبور عسل در بهبهان/ با خاطیان برخورد می‌شود / چرا بر توزیع سموم کشاورزی نظارت نمی‌شود؟

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان از برخورد قضائی با خاطیان استفاده از سموم غیرمجازکه موجب تلف شدن صدها زنبور در بهبهان شد، خبرداد.

اهمیت و جایگاه عسل در بین مردم و همچنین مصارف درمانی عسل باعث رونق گرفتن صنعت پرورش زنبور در بین تولیدکنندگان شده البته کیفیت عسل طبیعی ایران به دلیل اقلیم خاص و شرایط طبیعی کشورمان زبانزد خاص و عام است.

صنعت پرورش زنبور و تولید عسل در شهرستان بهبهان با توجه به داشتن زمین‌های مرغوب و همچنین کشت‌ محصولات گوناگون کشاورزی شرایط بسیار مساعدی را برای پرورش زنبور و تولید عسل فراهم کرده که این امر مورد استقبال خوبی از سوی تولیدکنندگان همراه بوده است.

.

عدم نظارت بر توزیع سموم کشاورزی باعث تلف شدن صدها زنبور شد

یکی‌ ازفعالان‌ زنبورداری‌ اظهار‌ کرد: با امید به اشتغال و کمک به چرخه تولید درکشور پا به این صنعت گذاشته اما مرتبا شاهد بروز مشکلات بسیاری در این زمینه و عدم حمایت به موقع مسوولین هستیم.

وی افزود: به علت استفاده کشاورزان از سم غیر مجاز برای کشت یونجه شاهد خسارت بسیار زیادی به زنبورداران و تلف شدن بخش عمده‌ای از زنبورها هستیم.

نماینده زنبورداران بهبهان عنوان کرد: سم استفاده شده فاقد دوره کارنس بوده و قابلیت سمی بودن خود را همیشه حفظ کرده و از بین نمی‌رود، از این نوع سم عمدتا برای محصولاتی همچون پنبه که مصرف خوراکی ندارند استفاده می‌شود.

این زنبوردار خاطر نشان کرد: پس از بررسی اولیه از علت تلف شدن زنبورها و جویا شدن علت مرگ زنبورها، این اتفاق را به جهاد کشاورزی بهبهان اطلاع دادیم و درخواست پیگیری و حمایت را از این اداره داریم.

نماینده زنبورداران بیان کرد: طبق آخرین بررسی صورت گرفته از میزان تلفات زنبورها بین ۱۰ الی ۱۲ میلیون زنبور تلف شده و هنوز هم تلفات ادامه دارد.

وی افزود: جهاد کشاورزی باید با نظارت و دقت بیشتر بر دفاتر توزیع سموم کشاورزی از بروز این گونه حوادث جلوگیری کند، استفاده از سموم غیر مجاز در محصولات خوراکی میتواند آثار منفی نیز برای مصرف کنندگان داشته و باعث بروز مشکلاتی این چنینی شود.

.

با خاطیان برخورد می‌شود

حمیدرضا رشیدی رئیس جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: پس از مطلع شدن این اتفاق تیم ارزیابی جهت بررسی وضعیت و پیدا کردن علت در محل پرورش زنبورها حضور پیدا کردند.

وی در ادامه گفت: پس از بررسی صورت گرفته علت این اتفاق را استفاده کشاورزان از سموم قوی که استفاده آن برای کشت یونجه ممنوع است بیان کرد.

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان افزود: جهت جلوگیری از ارتکاب مجدد و برخورد با خاطیان، از آنها شکایت شده و در مراجع قضائی پرونده در حال بررسی است.

رشیدی در راستای وظیفه حمایتی از تولیدکنندگان بخش کشاورزی تصریح کرد: پس از هماهنگی با معاون دام و اعتبارات استان و همچنین بانک کشاورزی جهت اعطای تسهیلات کمکی به زنبورداران و همچنین با اتحادیه زنبوردارن نیز جهت خرید زنبور هماهنگی لازم صورت گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی بهبهان توصیه کرد: کشاورزان عزیز جهت استفاده صحیح و اصولی از سموم مورد نیاز کاشت خود با مراجعه این اداره می‌توانند از کارشناسان مربوطه مشاوره و اطلاعات مورد نیار خو را کسب کنند و جهت حفظ محیط زیست از سموم غیر مجاز استفاده نکنند.

.

چرا بر توزیع سموم کشاورزی نظارت نمی‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس، با توجه به این که بخش کشاورزی ارتباط مستقیمی با زندگی انسان دارد و انجام هرگونه عمل اشتباهی در تولید محصولات کشاورزی می تواند تاثیر بسزایی در بدن انسان به وجود آورد بعضی از کشاورزان جهت بالا بردن کیفیت ظاهری یا رشد سریع محصول خود گاها از سموم غیر مجاز استفاده می‌کنند که این سموم میتواند خطرات زیادی برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشد.

متاسفانه توزیع سموم در بین کشاورزان هیچ گونه سازکار معینی وجود ندارد و کشاورزان با تهیه آسان در بازار آن را به راحتی استفاده میکنند.

با توجه به اهمیت بسیار مهم محصولات کشاورزی در سلامت جامعه سازمان‌های ذیر ربط باید با اتخاذ تدابیر جهت توزیع صحیح این سموم اقدامات لازم را انجام دهند.

مطالب مرتبط

استفاده از سموم غیر استاندارد و یا همزمانی مصرف آن با فعالیت زنبورها سبب مسمومیت و بروز تلفات در زنبورستان ها می‌شود. معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت : بکارگیری انواع ...
زنبور عسل در دنیا به عنوان حشره‌ای شگفت انگیز شناخته می‌شود که عمده اهمیت آن نیز به دلیل گرده افشانی و به تبع آن افزایش محصولات کشاورزی است. اهمیت گرده افشانی زنبور عسل ...
بر اثر مصرف سموم کشاورزی به تعداد زیادی کندوی زنبورعسل در بهبهان خسارت وارد شد و تعداد زیادی زنبور عسل تلف شدند. رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان با بیان ...
No Thoughts on تلف شدن میلیون ها زنبور عسل در بهبهان/ با خاطیان برخورد می‌شود / چرا بر توزیع سموم کشاورزی نظارت نمی‌شود؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>