پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   رونمایی از رقم جدید پنبه متحمل به بیماری پژمردگی ورتیسلیومی
12 خرداد 1395 , ساعت 11:30

با حضور دكتر جهانگيری معاون اول ریيس جمهور:

رونمایی از رقم جدید پنبه متحمل به بیماری پژمردگی ورتیسلیومی

رقم ساجدی داراي‌ رشد محدود افقي‌ بوده‌ و در گروه‌ ارقام‌ زودرس‌ محسوب‌ مي‌گردد. با وجود آن‌كه‌ اغلب‌ ارقام‌ زودرس‌ به‌ بيماري‌ پژمردگي‌ ورتيسليومي‌ پنبه‌ حساس‌ مي‌باشند تحمل‌ اين‌ رقم‌ به‌ اين‌ بيماري‌ نسبتا خوب است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات پنبه کشور، روز سه شنبه ۱۱ خردادماه سال جاری، با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، مهندس حجتی معاون وزیرجهاد کشاورزی، دکتر زند معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر روشنی رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور، معاونان و محققان وزارت جهاد کشاورزی، معاون استانداری و اصحاب رسانه در کرج از ۲۰ دستاورد پژوهشی محققان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از جمله رقم جدید پنبه با نام ساجدی رونمایی شد.

در طی این مراسم دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور با تقدیر از دستاوردهای ارزشمند محققین در موسسات تحقیقاتی، فعالیت های موثر اقتصادی در بخش کشاورزی را مرهون محققان و اندیشمندانی دانست که در موسسات تحقیقاتی مشغول فعالیت بوده و با تولید نهاده ها و بذور خوب، کشاورزان را در تولید محصولات یاری می رسانند. ایشان همچنین دستاوردهای پژوهشی بخش کشاورزی را نسبت به سایر بخش ها از اهمیت بیشتری برخوردار دانست و رشد بخش کشاورزی را مثبت و قابل توجه برشمرد.

لازم به ذکر است رقم ساجدی دارای‌ رشد محدود افقی‌ بوده‌ و در گروه‌ ارقام‌ زودرس‌ به شمار می آید. به دلیل رشد کم شاخه های زایا و فرم بوته به صورت کلاستر (تیپ صفر، شاخه های بارده کوتاه و حول ساقه اصلی) قابلیت کشت در تراکم های بالاتر و برداشت با کمباین را دارا می باشد. با وجود آن‌ که‌ اغلب‌ ارقام‌ زودرس‌ پنبه به‌ بیماری‌ پژمردگی‌ ورتیسلیومی‌ حساس‌ می‌باشند تحمل‌ این‌ رقم‌ به‌ این‌ بیماری‌ نسبتا خوب است. این رقم دارای ‌ارتفاع‌ بوته‌ متوسط، ظرفیت‌ باردهی‌خوب‌ و قوزه‌های درشت‌ می باشد.

استفاده از مطالب سایت "گیاهپزشکی ایران" با ذکر منبع آزاد است.

مطالب مرتبط

مراسم جشن بزرگداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، رئیس ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ...
رییس مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: یک رقم جدید پنبه زودرس با نام 'ساجدی' در این مرکز معرفی شد. حسین کربلایی خیاوی روز چهارشنبه افزود: این رقم زودرس و مناسب ...
No Thoughts on رونمایی از رقم جدید پنبه متحمل به بیماری پژمردگی ورتیسلیومی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>