جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, قزوین  »   خسارت آفت مگس میوه زیتون در قزوین به زیر یک درصد رسیده است
24 شهریور 1400 , ساعت 10:21

خسارت آفت مگس میوه زیتون در قزوین به زیر یک درصد رسیده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: خسارت مگس میوه زیتون با مبارزه گسترده و به موقع علیه این آفت امسال در باغ های این محصول در استان به زیر یک درصد رسیده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، یوسف درخشان روز سه شنبه با اعلام این خبر افزود: امسال، مبارزه با آفت مگس میوه زیتون در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های زیتون استان قزوین در منطقه طارم سفلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با این آفت در باغ‌های زیتون استان قزوین ادامه دارد، اظهار داشت: پیش‌بینی می کنیم سطح مقابله با این آفت تا سه هزار هکتار افزایش یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به آغاز برداشت محصول در باغ‌های زیتون استان، گفت: باغدارانی که دیرتر و به شکل روغنی محصول خود را برداشت می‌کنند باید همچنان به مبارزه با آفت مگس میوه زیتون توجه داشته باشند.

این مسوول با اشاره به اینکه برای کنترل این آفت مهم، مدیریت تلفیقی با اولویت روش‌های غیر شیمیایی از جمله نصب کارت زرد و طعمه پاشی با پروتئین (بیت اسپری) مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادآور شد: امسال ۱۳۰ هزار کارت زرد برای تقابل بهتر با مگس زیتون با نرخ یارانه دولتی بین باغداران طارم سفلی توزیع شده است.

درخشان با بیان اینکه خسارات آفت مگس زیتون امسال نسبت به سال گذشته با کاهش چشم گیری روبرو بوده است، افزود: خسارات این آفت در سال گذشته زیر پنج درصد در کل محصول بود که این رقم امسال به زیر یک درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه مگس میوه زیتون مهم‌ترین آفت باغات زیتون است که مستقیما از میوه درخت تغذیه کرده و در شرایط طغیانی خسارت آن به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد، افزود: این آفت در سال‌های ۹۲ و ۹۳ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محصول باغات استان را از بین برده بود، بنابراین کنترل و مدیریت آن اهمیت زیادی دارد.

درخشان خاطرنشان کرد: برای ردیابی و پایش این آفت از اسفندماه سال گذشته، ۳ ایستگاه پیش آگاهی این آفت با نظارت کلینیک‌های گیاهپزشکی و مرکز جهاد کشاورزی طارم راه اندازی شده است که در تعیین زمان ظهور آفت و شروع مبارزه نقش اساسی داشتند.

گفتنی است، استان قزوین با بیش از ۹ هزار و ۸۵۰ هکتار باغ زیتون و برداشت بیش از ۱۸ هزار تن محصول از این باغات، به همراه زنجان و گیلان از قطب‌های اصلی تولید زیتون در کشور به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط

طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
مدیر عامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سمنان از ادامه عملیات سمپاشی درختان آفت زده زیتون تا دو هفته آینده خبر داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برنامه کنترل آفت ملخ در باغات کشاورزی استان گفت: در این ارتباط مبارزه شیمیایی با ملخ‌های بومی، به ویژه ملخ مراکشی در سطح ...
محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه تله مگس زیتون شدند که دستگاهی تلفیقی از همه روش‌های مبارزه با آفت زیتون است و آسیب زیست محیطی در پی ندارد و دو ...
No Thoughts on خسارت آفت مگس میوه زیتون در قزوین به زیر یک درصد رسیده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>