پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   آفت سرخرطومی خرما در نخلستان‌های جهرم دیده شد
4 مهر 1400 , ساعت 9:18

آفت سرخرطومی خرما در نخلستان‌های جهرم دیده شد

مدیر جهاد کشاورزی جهرم استان فارس گفت: آفت سرخرطومی حنایی خرما در این شهرستان شناسایی و به باغ‌ها و نخیلات جهرم وارد شده است که آسیب جدی به درختان می‌زند، پس نخلداران جهرمی هوشیار باشند.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم استان فارس گفت: آفت سرخرطومی حنایی خرما در این شهرستان شناسایی و به باغ‌ها و نخیلات جهرم وارد شده است که آسیب جدی به درختان می‌زند، پس نخلداران جهرمی هوشیار باشند.

احمدعلی گچکاران افزود: با توجه به آلودگی برخی نخیلات مناطق شهرستان به آفت سرخرطومی حنایی خرما، انتقال پاجوش و تنه جوش خرما از این منطقه به سایر مناطق ممنوع است.

وی اظهار کرد: سوسک سرخرطومی حنایی، آفتی فوق‌العاده خطرناک و خسارت آن تهدیدی بسیار جدی برای نخلستان‌های شهرستان جهرم است و لازم است که باغداران از هرس‌ و زخمی‌ کردن درختان خودداری کنند.

گچکاران با بیان اینکه پرهیز از آبیاری بی‌رویه نخلستان‌ها به لحاظ بالا رفتن رطوبت لازم است افزود: استفاده از تله های فرمونی، ردیابی، شناسایی و سوزاندن درختان آلوده، عدم انتقال پاجوش از مناطق آلوده، عدم کاشت محصولات با نیاز آبی بالا در بین نخلستان، هرس برگ، حذف تنه جوش ها و پاجوش ها در وقت مناسب، از راه‌های جلوگیری از این آفت است.

وی ادامه داد: زخم‌های ناشی از هرس برگ، جدا کردن تنه‌جوش و سوراخهای حاصل از فعالیت دیگر آفات، عامل مهمی در توسعه این آفت است و لازم است که زمان سم‌پاشی محل زخم باید با گل پوشانده شود و هرس در وقت مناسب و ماه‌های سرد سال که فعالیت آفت کمتر است انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی جهرم گفت : همچنین برای در امان ماندن از خسارت این آفت به طور اکید به باغداران توصیه می‌شود، به هنگام خرید پاجوش خرما و یا مشاهده مشکوک با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کنند.

وی اظهار کرد: همچنین باغداران و نخلداران شهرستان جهرم، نخیلات خود را به صورت جدی بررسی فرمایند و هرگونه خشکیدگی پاجوش و تنه جوش و ضعف درخت را سریع به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم (واحد حفظ نباتات) اطلاع دهند.

این حشره وارد تنهٔ درخت خرما (پاجوش‌ها) می شود و حفره هایی درون تنه درخت خرما درست می‌کند و با تغذیه از نخل به آن آسیب می زند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on آفت سرخرطومی خرما در نخلستان‌های جهرم دیده شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>