جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   میوه ها و سبزیجات، آلوده به ترکیبی از آفت کش ها و با خطری دوچندان برای سلامتی هستند
8 مهر 1400 , ساعت 11:24

میوه ها و سبزیجات، آلوده به ترکیبی از آفت کش ها و با خطری دوچندان برای سلامتی هستند

براساس تحقیق انجام شده در بریتانیا، میوه ها و سبزیجات حاوی بقایای همزمان چند آفت کش و آلوده به ملغمه ای از چندین آفت کش هستند.

براساس تحقیق انجام شده در بریتانیا، میوه ها و سبزیجات حاوی بقایای همزمان چند آفت کش و آلوده به ملغمه ای از چندین آفت کش هستند.

در بریتانیا هر سال نمونه هایی از میوه ها و سبزیجات از بازار جمع آوری و از نظر بقایای آفت کش ها مورد آزمایش قرار می گیرند.

بر اساس تحقیق انجام شده ۱۲۲ آفت کش در ۱۲ محصول میوه و سبزی که جزو آلوده ترین محصولات هستند یافت شده است که ۶۱ درصد آنها جزو آفت کش های با سمیت بسیار بالا (HHP) طبقه بندی می شوند.

از بین این آفت کش ها، ۴۷ آفت کش دارای اثرات سرطان زایی بوده، ۱۵ آفت کش موجب اختلالات در دستگاه تولید مثلی و عملکرد جنسی و باروری بوده، ۱۷ مورد هم جزو بازدارنده های کولین استراز بوده در عملکرد دستگاه عصبی و تنفسی ایجاد اختلال کرده، یک چهارم آفت کش ها هم عامل اختلالات در سیستم غدد درون ریز بوده در سیستم هورمونی بدن موجب ناهنجاریهایی شده علایم و عوارض متعددی از جمله اختلالات و نقص های مادرزادی و اختلالات رشد و نموی را سبب می شوند.

هر یک از میوه ها و سبزیجات آزمایش شده حداقل آلوده به بقایای دو آفت کش و برخی نمونه ها حاوی بقایای تا ۲۵ آفت کش بودند.

از بین نمونه های تست شده انگور، پرتقال و میوه های خشک شده (کشمش) از نظر آلودگی همزمان به چندین آفت کش بالاترین میزان آلودگی را داشتند.
در لیست سال قبل توت فرنگی، لیمو و سالاد بسته بندی شده در صدر لیست قرار داشتند که امسال جزو نمونه های تست شده نبودند.

اگر چه میزان باقیمانده این آفت کش ها در محدوده مجاز بود اما نگرانی هایی جدی در مورد تاثیر ترکیب باقیمانده همزمان چند آفت کش بر سلامت انسان وجود دارد.

در حال حاضر بیشتر تحقیقات سم شناسی بر روی اثرات انفرادی آفت کش ها بر سلامتی انسان متمرکز هستند در حالیکه تحقیقات جدید نشان داده که بقایای آفت کش ها بصورت ترکیبی و همزمان خطرات بیشتری نسبت به بقایای انفرادی آفت کش ها دارد.

با وجود اینکه شستن میوه ها و سبزیجات می تواند تا حدودی باعث حذف بقایای آفت کش ها شود اما بسیاری از آفت کش های جدید که از نوع سیستمیک هستند به بافتهای گیاهی نفوذ می کنند و با شستن حذف نمی شوند.

ظاهرا تنها راه در امان ماندن از اثرات آلودگی آفت کش ها روی آوردن به مصرف محصولات ارگانیک است.

.

منبع: The Guardian

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه شورای مدیران حفظ نباتات کشور گفت: دبیرخانه روتردام باید در سازمان ایجاد شود و مصوبات و سایر امور و همکاری در چهارچوب کنوانسیون روتردام به جد ...
مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در دو ماهه اخیر در حوزه آفت‌کش‌های آماده مصرف، تعداد ۱۴۲ مجوز با وزنی حدود هزار و ۸۷ تن و در ماده موثره تکنیکال هم ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزاد شدن صادرات آفت کش ها خبر داد. دکتر شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور در دیدار با اعضای انجمن تولید کنندگان ...
No Thoughts on میوه ها و سبزیجات، آلوده به ترکیبی از آفت کش ها و با خطری دوچندان برای سلامتی هستند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>