صدور ۶ نشان حد مجاز آلاینده‌ برای محصولات کشاورزی در زنجان

چاپ

مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: با صدور ۳ مجوز جدید، در نیمه ابتدایی سال، ۶ فقره پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ برای محصولات کشاورزی استان صادر شد.

داریوش اشکانی‌پور با بیان اینکه با صدور ۳ فقره پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی گوجه‌فرنگی، جعفری و خیار گلخانه‌ای موافقت شده است، اظهار کرد: امروزه تاثیر مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بر سلامت مصرف‌کننده در محافل علمی به ویژه در حوزه پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: به طور حتم کاهش باقی مانده این ترکیبات مانند سموم، کودهای شیمیایی، آفت‌کش‌ها، عناصر سنگین و … در محصولات کشاورزی موجب اطمینان خاطر بیشتر مصرف‌کنندگان خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: در همین راستا، سه فقره نشان حد مجاز آلاینده‌ها برای محصول گوجه‌فرنگی، متعلق به مزرعه خانم زهرا جعفری، محصول جعفری متعلق به مزرعه خانم گیتا باقری و محصول خیار گلخانه‌ای متعلق به مزرعه خانم ربابه شیخلری صادر شد و مجموع گواهی‌نامه‌های صادره از ابتدای امسال تاکنون به عدد ۶ رسید.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به دستورالعمل گواهی‌نامه حد مجاز آلاینده‌ها، تصریح کرد: دستورالعمل نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی با همکاری سازمان ملی استاندارد در وزارت جهادکشاورزی تدوین شده است که برای اعطای این نشان، محصولات هم از نظر مقدار باقی‌مانده آلاینده‌های فلزی و هم از نظر باقی‌مانده سموم در آزمایشگاه‌های مجهز همکار سازمان ملی استاندارد ایران بررسی شده و آزمون‌های مربوطه طبق استاندارد ملی مربوطه انجام و در صورت تحقق سایر شرایط لازم، پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها به واحد تولیدی مربوطه صادر می‌شود.

اشکانی‌پور با بیان اینکه گواهی‌نامه حد مجاز آلاینده‌ها به مدت سه سال اعتبار دارد و پس از این مدت باید دوباره تمدید شود، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در همه حوزه‌ها باید نسبت به حفظ و استمرار کیفیت محصولات خود اهتمام ورزند تا در سبد کالاهای مصرفی مردم، سهم عمده‌ای را به خود اختصاص دهد.