پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   آغاز مبارزه با بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور در باغات مازندران
18 شهریور 1400 , ساعت 9:48

آغاز مبارزه با بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور در باغات مازندران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با اشاره به ضرورت پیشگیری و کاهش خسارت آفت رایج مرکبات شامل مگس میوه، بالشک، سپردار قرمز و قهوه‌ای در کانون‌های آلوده، توصیه‌های فنی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای پیشگیری از خسارت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای، اجرای کامل دستورالعمل مبارزه در کانون‌های آلوده مناطق مرکزی استان، بویژه باغات مختلط نارنگی انشو پیش رس ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تسریع با بیان اینکه برداشت تمامی میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، انجیر و نارنگی انشو پیش رس که از نظر فیزیولوژی رسیده باشند ضروری است، افزود: برای شکار انبوه آفت با نصب تله‌های جلب کننده تغذیه‌ای حاوی سراتراپ، سراتینکس یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۷۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالا با مشاوره و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی برابر دستورالعمل مربوطه اقدام شود.

وی اظهار کرد: طعمه پاشی براساس دستورالعمل کمیته پیش آگاهی در باغاتی که میزبان حساس مانند نارنگی پیش رس وجود دارد ۲۰ تا ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه توصیه می‌شود و در صورت لزوم پس از ۷ روز تکرار شود.

زاغی رعایت بهداشت کف باغ با جمع‌آوری میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آنها در عمق ۵۰ سانتی متری خاک و نکات قرنطینه‌ای در جابجایی میوه بین استان‌ها و عدم انتقال میوه‌های آلوده به سایر مناطق استان و مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) با حشره کش‌های مالاتیون یا دیپترکس طبق دستورالعمل با نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاه‌پزشکی، ۱۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه را مورد تاکید قرار داد.

وی تصریح کرد: در صورت مشاهده کانون‌های آلوده به آفات مانند سپردار قرمز، سپردار قهوه‌ای و کنه زنگ ضمن مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک گیاه‌پزشکی در اسرع وقت نسبت به کانون کوبی باغات صرفا درختان آلوده با حشره کش و کنه کش‌های توصیه شده اقدام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم علیه آفت غالب باغات (بالشک مرکبات) را از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته بعد از زمان شروع مبارزه اعلام کرد.

این مسؤول تاکید کرد: قبل از مبارزه شیمیایی، باغداران با ارائه نمونه‌های حاوی آفت جمع‌آوری شده از باغ با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاهپزشکی مشاوره و با دریافت نسخه گیاه‌پزشکی نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام کنند.

وی با اشاره به مصرف روغن امولسیون شونده (ترجیحاً روغن‌های تابستانه و روغن EC ) همراه با سموم توصیه شده به میزان ۳ تا ۵ لیتر در هزار لیتر آب به همراه ۰.۵ تا ۱ لیتر مویان تاکید کرد و افزود: در صورت افزایش دمای هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد، روغن امولسیون شونده از فرمول فوق حذف شود.

زاغی به فعالیت چشمگیر دشمنان طبیعی آفات در این برهه زمانی اشاره و تاکید کرد: مبارزه با آفات در این مرحله به صورت لکه‌گیری بعمل آید و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری شود.

این مسؤول با بیان اینکه برای پیشگیری از تنش‌های محیطی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از اثرات سوء احتمالی از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقد مشخصات، تاریخ منقضی و توصیه نشده خودداری و از اختلاط حشره کش‌ها با کودهای شیمیایی همراه سمپاشی اجتناب و از حشره کش‌های توصیه شده آدمیرال، آپلاود، دورسبان، استامی پراید، اتیون و مالاتیون استفاده شود.

مطالب مرتبط

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، تصمیمات متخذه در جلسه پیش ‌آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات ...
No Thoughts on آغاز مبارزه با بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور در باغات مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>