پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کردستان  »   كاهش سن زدگی مزارع گندم كردستان به كمتر از یك تن
19 مهر 1400 , ساعت 10:18

کاهش سن زدگی مزارع گندم کردستان به کمتر از یک تن

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ سن زدگی گندم تحویلی کشاورزان کردستانی به کمتر از یک تن رسیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ سن زدگی گندم تحویلی کشاورزان کردستانی به کمتر از یک تن رسیده است.

فریدون حامدی اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی پژوهشکده غله کشور از مجموع ۲۷۸ هزار تن گندم تحویلی استان کردستان به مراکز خرید دولتی، تنها ۹۰۲ کیلوگرم سن زدگی بالای دو درصد گزارش شده است.

وی افزود: این آمار با توجه به شرایط خشک سالی حاکم بر کشاورزی استان و طغیان کم سابقه آفت سن مضر غلات در مزارع گندم و جو، بسیار قابل توجه بوده و ناشی از عملکرد بسیار خوب شبکه‌های مراقبت، اطلاع رسانی به موقع و همت کشاورزان گندمکار استان در سمپاشی مزارع و کنترل این آفت است.

حامدی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته علیرغم محدودیت‌های شدید کرونایی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در قالب شبکه‌های مراقبت سطحی معادل ۶۳۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان را پوشش داده و با سرکشی و نظارت‌های لازم و اطلاع رسانی به موقع، زمینه‌های لازم برای ترغیب زارعین غلات کار استان را برای مقابله با این آفت مضر فراهم کردند.

وی افزود: مطابق آمار مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان، در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطح کم سابقه ۴۵۴ هزار و ۲۱ هکتار شامل ۱۷۶ هزار و ۹۳۲ هکتار علیه سن مادر و ۲۷۷ هزار و ۸۹ هکتار علیه پوره سن مبارزه صورت گرفت که نتیجه آن در خرید محصول نهایی کشاورزان زحمتکش استان، منعکس شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: با توجه به خشک سالی شدید حاکم بر مزارع دیم استان و گرانی سموم شیمیایی، این نگرانی وجود داشت که مزارع رها شده یا کشاورزان به دلیل نبود صرفه اقتصادی از سمپاشی مزارع علیه آفت سن امتناع کنند اما با اطلاع رسانی و حضور همه جانبه همکاران سازمان در تمامی سطوح ستاد، مدیریت شهرستان‌ها و مراکز خدمات، این مهم انجام و افتخاری در زمینه حفظ این محصول استراتژیک برای استان کسب شد.

حامدی افزود: برای سال زراعی پیش رو نیز اطلاع رسانی و برنامه ریزی لازم برای کاهش مخاطرات سن گندم در سطح مزارع استان صورت گرفته است.

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در شمال این استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جلسه مشترک با محققان، دانشگاهیان و کارشناسان بخش اجرایی جهاد کشاورزی گفت: امسال به علت کم‌آبی، افزایش دمای هوا، کاهش بازندگی و نبود یخبندان بستر ...
طبق برآوردها جوندگان مسئول سالانه 70 میلیون تن خسارت در غلات در سرتاسر جهان هستند و در سال 2021 طغیان موش ها به کشاورزان ایالت نیو ساوت ولز استرالیا یک میلیارد دلار خسارت ...
No Thoughts on کاهش سن زدگی مزارع گندم کردستان به کمتر از یک تن

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>