پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, تهران, گزارش  »   هجوم موش‌ها به مزارع زعفران رباط کریم / نبود مار و عقاب و توسعه بی رویه خانه باغ‌ها باعث افزایش جمعیت موش‌ها شده است
29 مهر 1400 , ساعت 14:59

هجوم موش‌ها به مزارع زعفران رباط کریم / نبود مار و عقاب و توسعه بی رویه خانه باغ‌ها باعث افزایش جمعیت موش‌ها شده است

هجوم موش ها به مزارع کشاورزی رباط کریم در حالی دردسر ساز شده است که کشاورزان از عدم اقدام قابل قبول جهاد کشاورزی در مقابله با این حیوانات موذی گلایه مند هستند.

هجوم موش ها به مزارع کشاورزی رباط کریم در حالی دردسر ساز شده است که کشاورزان از عدم اقدام قابل قبول جهاد کشاورزی در مقابله با این حیوانات موذی گلایه مند هستند.

به گفته کشاورزان، هدف عمده موش‌ها پیاز زعفران است، اما آن‌ها در برخی مناطق به دیگر محصولات کشاورزی و یا حتی به خوراک دام نیز یورش برده اند.

یکی از کشاورزان رباط کریم با بیان آنکه هر ساله بخش زیادی از پیازهای زعفران‌ها در رباط کریم را موش‌ها می‌خورند گفت: افزایش موش‌ها در اراضی کشاورزی به خاطر از بین رفتن عقاب‌ها و مارها توسط خود کشاورزان است و در غیاب این دو شکارچی امروز جمعیت موش‌ها زیاد شده است.

کشاورز دیگر نیز خشکسالی و کاهش بارش‌ها را سبب افزایش جانوران موذی مانند موش ‌ها دانست و گفت: متأسفانه هدف اصلی موش‌ها پیاز زعفران است، این در حالی است، که ما برای بهره وری مناسب پیاز زعفران سال‌ها انتظار کشیدیم و حال باید شاهد از بین رفتن زحمات خود طی یکی دو ماه توسط موش‌ها باشیم.

کشاورز دیگری که موش‌ها به مزرعه جو و گندم وی حمله کرده اند، گفت: موش‌ها زحمات یک ساله ما را به راحتی از بین می‌برند، برای مقابله با این حیوانات تله موش و طعمه مسموم به کار می بریم، اما جمعیت آن‌ها آن قدر زیاد است که با کشته شدن یکی دو موش اتفاقی نمی‌افتد و تعدادشان بیشتر نیز می‌شود.

علی عباسی رئیس جهاد کشاورزی رباط‌ کریم دلایل افزایش موش‌های صحرایی در سطح مزارع شهرستان را خشکسالی‌های اخیر و همچنین تغییر کاربری مزارع و باغات به ویلاهای شخصی و دور ریز مواد غذایی عنوان کرد.

وی در مورد هجوم موش‌ها به مزارع کشاورزی اظهار کرد: جمعیت موش‌ها نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده ولی نگران کننده نیست. موش به‌عنوان یک جانور موذی همیشه در مزارع کشاورزی وجود داشته و امسال هم به خاطر خشکسالی و کمبود مواد غذایی به مزارع کشاورزی هجوم آورده است.

عباسی در ادامه با اشاره به هجوم موش‌ها به مزارع زعفران افزود: آبیاری مزارع زعفران در ماه‌های اخیر باعث نرم شدن خاک مزارع شده و حفر سوراخ توسط موش‌های صحرایی برای تغذیه از پیاز زعفران را آسان کرده است، که کشاورزان می‌توانند با تامین طعمه مسموم رایگان از جهادکشاورزی و طمعه گذاری به موقع از خسارت های احتمالی این جونده جلوگیری کنند.

وی گفت: جهادکشاورزی با کمک شرکت طرف قرارداد مبارزه با آفات همگانی و جوندگان از سطح مزارع پروب برداری کرده و وجود موش در باغات و مزارع کشاورزی را پایش نموده و با تحویل طمعه مسموم رایگان به کشاورزان و باغداران، آنها را در امر مبارزه با این موجود موذی یاری می‌کند. البته با توجه به خطرناک بودن سم فسفر دوزنگ، تنها طمعه آماده شده توسط کارشناسان را در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌دهد.

وی افزود: هر زمان که کشاورزان به اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند در کمترین زمان ممکن طعمه آماده و تحویل داده خواهد شد.

یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه دود موتور و یا گاز روشی برای فراری دادن و مبارزه با موش‌ها است، افزود: استفاده از طعمه‌های مسموم و تله برای مقابله با موش‌ها نیز مؤثر است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا آموزش‌های لازم در خصوص مقابله با موش‌ها به کشاورزان ارائه شده است یا خیر؟» گفت: اغلب کشاورزان از این روش‌ها برای مقابله با موش‌ها بهره می‌برند، اما آنچه که مهم است، هوشیاری موش‌ها در برابر طعمه‌های مسموم است، آن‌ها به زودی این طعمه‌ها را شناسایی می‌کنند.

این کارشناس جهاد کشاورزی عدم مقابله هماهنگ و دسته جمعی کشاورزان با موش‌ها را از مهمترین دلایل افزایش جمعیت این جانواران موذی دانست و گفت: اگر مبارزه هماهنگ باشد، موش‌ها از منطقه دور می‌شوند، البته نباید کمبود سموم مبارزه با موش‌ها را نیز در ناکامی مقابله با این جانور نادیده گرفت، حذف علف‌های هرز و دور کردن آن‌ها از محل زراعت نیز در کاهش جمعیت موش‌ها مؤثر است.

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

طبق برآوردها جوندگان مسئول سالانه 70 میلیون تن خسارت در غلات در سرتاسر جهان هستند و در سال 2021 طغیان موش ها به کشاورزان ایالت نیو ساوت ولز استرالیا یک میلیارد دلار خسارت ...
یک کارشناس علوم و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مبارزه با آفات مزارع کشاورزی را یکی از مهمترین راهکارها در افزایش بهره‌وری و کاهش خسارات دانست و از کشاورزان خواست با روش‌های ...
سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با ممنوعیت عرضه و فروش موش کش فسفر دوزنگ در فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد: به آگاهی ...
مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: مقابله با جوندگان کوچک به ویژه موش که بیشترین خسارت را به محصولات کشاورزی می‌زنند امسال در کشتزار‌های خراسان رضوی نسبت ...
No Thoughts on هجوم موش‌ها به مزارع زعفران رباط کریم / نبود مار و عقاب و توسعه بی رویه خانه باغ‌ها باعث افزایش جمعیت موش‌ها شده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>