جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, گزارش  »   ملخ های صحرایی اسفند از عربستان به ایران می رسند / 80 هزار هكتار از اراضی كشور درگیر مبارزه با ملخ ها می شود
4 آبان 1400 , ساعت 10:41

ملخ های صحرایی اسفند از عربستان به ایران می رسند / ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور درگیر مبارزه با ملخ ها می شود

ملخ های صحرایی از اواخر اسفند امسال به ایران حمله خواهند کرد. پیش بینی می شود که در سال زراعی 1401-1400، حدود 80 هزار هکتار از اراضی کشور درگیر مبارزه با ملخ های صحرایی شود. بیشترین حجم مبارزه با ملخ های صحرایی در سال زراعی 98-97 انجام شد. در آن سال 750 هکتار از اراضی کشور درگیر مبارزه با ملخ های صحرایی شدند. استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و جنوب کرمان خط اول مبارزه با ملخ های صحرایی در سال زراعی جاری خواهند بود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن ارائه هشدار درباره احتمال حمله ملخ های صحرایی در ماه های آتی گفت: پیش بینی می شود که از اواخر اسفند و اوایل فروردین، ملخ های صحرایی از شرق عربستان و با عبور از خلیج فارس وارد جنوب کشور شوند. همچنین با در نظر گرفتن پیش بینی های هواشناسی، به نظر می رسد که از اسفند ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱، حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور ما درگیر مبارزه با ملخ های صحرایی شوند.

.

چرخندهای دریایی اقیانوس هند، ملخ ها را از عربستان به ایران می آورند

به گزارش رکنا، ملخ های صحرایی از جمله مهمترین آفات کشاورزی هستند که در سال های اخیر چند ماه بعد از وقوع بارندگی های شدید در جنوب کشور، از شبه جزیره عربستان به ایران مهاجرت کرده اند و ضمن حمله به باغات و مزارع کشاورزی، آسیب های زیادی را به کشاورزان استان هایی از جمله هرمزگان، بوشهر، فارس، کرمان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وارد کرده اند.

با توجه به تشدید حمله ملخ های صحرایی به ایران در سال های اخیر، کشاورزان مناطق جنوبی و شرقی کشور همواره نگرانی های زیادی از احتمال آسیب دیدن مزارع خود بر اثر تکرار این حملات دارند و به همین دلیل سازمان حفظ نباتات کشور که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، در ابتدای هر سال زراعی تلاش می کند ضمن پیش بینی نحوه و شدت حمله ملخ ها در ماه های آتی، اقدامات لازم برای کسب آمادگی جهت مبارزه احتمالی با این حملات را انجام دهد.

سعید معین، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور ضمن اشاره به این مساله درباره آخرین پیش بینی ها از حمله ملخ ها به ایران در سال زراعی جدید به خبرنگار رکنا گفت: براساس اطلاعاتی که کشورهای درگیر ملخ های صحرایی از شرق آفریقا گرفته تا ایران، پاکستان و هند به مرکز بین المللی ملخ ارائه داده اند، پیش بینی می شود که از اواخر اسفند و اوایل فروردین با حمله ملخ ها مواجه باشیم.

وی با بیان این که شدت حمله ملخ ها به ایران به طور دقیق قابل پیش بینی نیست، عنوان کرد: میزان حمله ملخ ها به ایران تابع عوامل آب و هوایی گوناگونی است، به نحوی که اگر پایان اسفند، دو یا سه چرخند دریایی در اقیانوس هند یا دریای عرب به وجود آید و این چرخندها به سمت شبه جزیره عربستان و شرق آفریقا حرکت کنند، جمعیت ملخ ها به سمت شمال شبه جزیره عربستان و بعد هم به ایران منتقل خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: هم اکنون بارندگی ها در شرق عربستان و در شرق آفریقا در حد نرمال قرار دارد و اگر این بارندگی ها تا پایان اسفند استمرار داشته باشد، قطعا شاهد افزایش جمعیت ملخ هایی خواهیم بود که همین حالا در جنوب شبه جزیره عربستان مستقر شوند و این اتفاق می تواند منجر به مهاجرت ملخ ها از عربستان به ایران شود.

.

بودجه ۵۰ میلیارد تومانی سازمان حفظ نباتات برای مبارزه با ملخ های صحرایی

معین با اشاره به مدل های ارائه شده از سوی سازمان هواشناسی ایران و پیش بینی های نهادهای هواشناسی جهان درباره میزان بارندگی ها در کشورهای درگیر مبارزه با ملخ های صحرایی در ماه های آتی تاکید کرد: با در نظر گرفتن پیش بینی های هواشناسی، به نظر می رسد که از اسفند ۱۴۰۰ تا تیر ۱۴۰۱، حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور ما درگیر مبارزه با ملخ های صحرایی شوند.

وی با بیان این که هیات دولت قبل برای مبارزه با ملخ های صحرایی در سال زراعی جاری حدود ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای سازمان حفظ نباتات در نظر گرفت، اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۰ میلیارد تومان از این بودجه از سوی هیات دولت جدید در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار گرفته است و ما براساس تجربه هایی که از مبارزه با ملخ های صحرایی در سه سال اخیر داریم، این بودجه را بین استان های مختلفی که درگیر این مبارزه خواهند شد، توزیع خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات در توضیح بیشتر گفت: در ماه های آینده براساس گزارشاتی که ما به ستاد مدیریت بحران کشور ارائه خواهیم داد، هیات دولت ۴۰ میلیارد تومان باقیمانده از بودجه لازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در سال زراعی جاری را به صورت اقساطی در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار خواهد داد. از این بودجه نیز برای خرید سم، تعمیر و نگهداری خودرو و امکانات کمکی و سازماندهی شبکه های مراقبت استفاده خواهد شد.

.

هم اکنون بالاترین تراکم ملخ های صحرایی در اتیوپی و جیبوتی است

معین با اشاره به پایش ملخ های صحرایی توسط شبکه مراقبت سازمان حفظ نباتات در سطح کشور اظهار داشت: ما از ابتدای فروردین تا امروز حدود ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشور را برای پایش و ردیابی ملخ صحرایی رصد کردیم و گزارشات آن را نیز به مرکز بین المللی ملخ ارائه دادیم. سایر کشورهای درگیر ملخ صحرایی نیز در حال ارائه گزارشات ملی خود به این مرکز هستند و مرکز بین المللی ملخ هم گزارشات جهانی را در اختیار کشورهای مختلف می گذارد تا آنها برای مبارزه با ملخ برنامه ریزی کنند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات سازمان حفظ نباتات در پاسخ به این سوال که هم اکنون کدام کشورهای جهان درگیر مبارزه با ملخ های صحرایی هستند، گفت: هم اکنون کشورهای اتیوپی، سومالی، جیبوتی، یمن و بخش هایی از جنوب عربستان درگیر ملخ های صحرایی هستند و مبارزه گسترده با این ملخ ها نیز در کشورهای اتیوپی و جیبوتی که تراکم ملخ در آنها بیشتر است، انجام می شود.

.

شدت حمله ملخ های صحرایی در سال های قبل چقدر بود؟

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات درباره سابقه مبارزه با ملخ های صحرایی در ایران توضیح داد: حمله ملخ های صحرایی به کشورمان از بهمن سال ۹۷ آغاز شد و در سال زراعی ۹۸-۹۷، ما در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور با ملخ های صحرایی مبارزه کردیم. البته در سال زراعی ۹۹-۹۸ سطح مبارزه ما با ملخ های صحرایی به ۴۰۷ هزار هکتار کاهش یافت و در سال زراعی۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز ما فقط در سطح ۱۹ هزار هکتار با ملخ ها مبارزه کردیم.

معین ادامه داد: در سال زراعی گذشته، بارندگی هایی که در شمال شبه جزیره عربستان رخ داد، باعث شد که بیشتر ملخ ها به سمت مرزهای عربستان با عراق، کویت و اردن حرکت کنند و این مساله موجب شد که فقط بخشی از ملخ ها به ایران منتقل شوند. اما در سال های ۹۸-۹۷ و ۹۸-۹۹، حمله ملخ ها به ایران از سمت شرق شبه جزیره عربستان صورت گرفت و ملخ ها خود را به استان های بوشهر و هرمزگان و بعد هم به سایر مناطق جنوبی کشور رساندند.

وی در پایان تصریح کرد: امسال هم پیش بینی می شود که ملخ های صحرایی از شرق عربستان و با عبور از خلیج فارس، اواخر اسفندماه خود را به جنوب کشور و به استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب فارس و جنوب کرمان برسانند و این استان ها خط اول دفاعی ما در سال زراعی جاری برای مبارزه با ملخ های صحرایی خواهند بود.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان انجام دهند....
مدیریت حفظ نباتات استان اردبیل، شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانسته و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان، انجام دهند. مدیریت حفظ ...
معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات كشور در بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در استان اردبیل تاکید کرد. حسین رنجبر اقدم در سفر به ...
No Thoughts on ملخ های صحرایی اسفند از عربستان به ایران می رسند / ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشور درگیر مبارزه با ملخ ها می شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>