پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   روسیه واردات نارنگی از ترکیه را ممنوع اعلام کرد
8 آبان 1400 , ساعت 16:57

روسیه واردات نارنگی از ترکیه را ممنوع اعلام کرد

روسیه وارات نارنگی از ترکیه را از روز جمعه 29 اکتبر به حالت تعلیق در آورد.

روسیه وارات نارنگی از ترکیه را از روز جمعه ۲۹ اکتبر به حالت تعلیق در آورد.

در اطلاعیه آژانس فدرال حفاظت از حقوق مصرف کنندگان روسیه، دلیل این تعلیق و ممنوعیت، بالاتر از حد مجاز بودن میزان باقیمانده آفت کش کلرپیریفوس در محموله های نارنگی ترکیه اعلام شده است.

برخی کارشناسان این تصمیم را با انگیزه سیاسی دانسته اند و آن را به فروش پهپادهای جنگی ترکیه به اوکراین مرتبط می دانند که با تنبیه روسیه از طریق اعمال محدودیت در صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به این کشور مواجه شده است.

روسیه بازار اصلی صادرات نارنگی ترکیه است بطوریکه ۵۲ درصد از آن (بیش از ۳۷۰ هزار تن) در سال ۲۰۲۰ به این بازار عرضه شد. بر این اساس، یافتن جایگزینی برای چنین بازاری برای صادرکنندگان میوه ترکیه بسیار دشوار خواهد بود.

سال گذشته تولیدکنندگان ترکیه ۲۷۰ میلیون دلار درآمد از صادرات نارنگی به روسیه دریافت کردند که درآمد آنها نسبت به سال ۲۰۱۹ یک و نیم برابر افزایش یافت. بدیهی است که این ممنوعیت برای ترکیه مشکلی جدی خواهد بود و کاهش قابل توجه در درآمدهای صادراتی را به دنبال خواهد داشت.

مراکش پس از ترکیه دومین تامین کننده نارنگی روسیه است، اما تنها حدود نیمی از حجم ترکیه را تامین می‌کند. افزایش قابل توجه این حجم کار آسانی نخواهد بود، زیرا مراکش برای صادرات نارنگی به کشورهای اتحادیه اروپا نیز قرارداد دارد و به طور فعال صادرات به کانادا، خاورمیانه و آفریقا را افزایش می‌دهد.

گفتنی است، این نخستین بار نیست که صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه ممنوع اعلام می شود. در سال های گذشته نیز واردات مرکبات ترکیه به روسیه به دلیل آلودگی به مگس میوه و همچنین واردات گوجه فرنگی به علت کشف ویروس در محموله های ترکیه به حالت تعلیق در آمده بود.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: شرکت‌های واردات و تولید سموم به بهانه ورود سم، مدیریت باغ‌های کشور را در دست گرفته اند و نقش دستگاه های حاکمیتی کم‌رنگ شده است....
No Thoughts on روسیه واردات نارنگی از ترکیه را ممنوع اعلام کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>