پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان, گزارش های ویدئویی  »   لورانتوس در جنگل های خوزستان شیوع ندارد / گال زنبوری درختان بلوط تحت کنترل است/ 50 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفات جنگلی اختصاص یافت + فیلم
4 آبان 1400 , ساعت 12:20

لورانتوس در جنگل های خوزستان شیوع ندارد / گال زنبوری درختان بلوط تحت کنترل است/ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفات جنگلی اختصاص یافت + فیلم

عارضه شیوع‌یافته بین درختان زاگرس که عمدتا بلوط هستند، گال زنبوری نام دارد که ناشی از نیش زنبور است و در حال حاضر تحت مدیریت و کنترل قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان آنچه در فضای مجازی با عنوان شیوع عارضه سرطان درختی (لورانتوس) در میان درختان جنگل‌ های زاگرس، مطرح شده است را تکذیب کرد.

محمد تقی سجادی گفت: عارضه شیوع‌یافته بین درختان زاگرس که عمدتا بلوط هستند، گال زنبوری نام دارد که ناشی از نیش زنبور است و در حال حاضر تحت مدیریت و کنترل قرار دارد.

وی با بیان اینکه عارضه گال، مسری و شیوع‌پذیر نیست، افزود: گال زنبوری حتی بیماری نیز تلقی نمی‌شود و یکی از عوارض حاصل از همزیستی زنبور با درخت است. این عارضه غده‌مانند، حاد نیست و به عنوان عارضه‌ای جدی برای خشک شدن و از بین رفتن درخت، تلقی نمی‌شود اما نیاز به مقابله دارد.

وی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل تنش آبی، یکسری آفات از جمله پروانه برگ‌خوار سفید بلوط، ملخ بال کوتاه و آفت جوانه‌خوار بلوط در بین پوشش‌های درختی زاگرس شیوع پیدا کرد و با آن‌ها مبارزه شد که بسیار از گال زنبوری خطرناکتر بودند .

سجادی تصریح کرد: امسال به دلیل خشکسالی، بنیه درخت‌ها تضعیف شد و توان آن‌ها در مقابل بیماری‌ها کاهش یافت که این موضوع به دلیل شرایط تنش آبی، امری طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه در خوزستان ١٢ شهرستان از پوشش جنگلی بلوط برخوردار هستند، عنوان کرد: حدود ٩٩٠ هزار هکتار جنگل بلوط در خوزستان وجود دارد. اگر چه پایش و تحت نظر قرار دادن تمامی این جنگل‌ها امکانپذیر نیست اما مرتبا اکیپ‌هایی برای شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری‌های درخت‌های زاگرس به مناطق مختلف در سطح استان اعزام می‌شوند.

سجادی با بیان اینکه ۵٠ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفات جنگل‌های بلوط در خوزستان اختصاص یافته است، گفت: در رابطه با بحث مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل‌های بلوط اقداماتی مانند محلول پاشی و تقویت درختان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص محلول پاشی درختان نیز اظهار کرد: محلول پاشی در حجم گسترده از لحاظ زیست محیطی کار درستی نیست و در جاهایی که نیاز به محلول پاشی باشد، این اقدام انجام می‌شود؛ محلول‌های مورد استفاده، بیولوژیک، تقویتی و مقابله کننده با بیماری‌ها هستند.

وی یادآور شد: از اقداماتی که در خصوص مبارزه با بیماری‌ها در دستور کار قرار دارد می‌توان به حذف کردن پایه‌هایی از درخت که بر اثر آفت و بیماری از بین رفته، خارج کردن پایه‌های بیمار از جنگل، فراهم کردن بستر دور درخت به گونه‌ای که آب یا روان آب حاصل از بارش، راحت‌تر به درخت برسد و اقدامات ترویجی و آموزشی برای جنگل نشینان اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان بیان کرد: شهروندان عزیز می‌توانند در صورت مشاهده آفت سرطان بلوط به ادارات منابع طبیعی شهر‌های زاگرس نشین از جمله ایذه، دزفول و دزپارت مراجعه کنند.

.

مطالب مرتبط

یک چهارم درختان پارک معروف ونکوور کانادا خشک شده اند. به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه سی بی اس، حدود ۲۵ درصد درختان ...
رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: پنج نوع آفت در عرصه‌های منابع طبیعی استان به مرحله طغیان رسیده است. حمید رضا عبدوس ...
مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: بیشترین آلودگی تاغزارها به آفت سفیدک تاغ در کشور با وسعت چهار هزار هکتار مربوط به استان سمنان است....
رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: بیماری ارس واش با منشا انگلی گیاهی در جنگل‌ها رو به افزایش است و راهکار‌های مکانیکی و دستی ...
No Thoughts on لورانتوس در جنگل های خوزستان شیوع ندارد / گال زنبوری درختان بلوط تحت کنترل است/ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفات جنگلی اختصاص یافت + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>